VAKRE OMGIVELSER: Tour de Coop er medlemspleie og engasjement – og annerledes dager som tillitsvalgt. Flere har meldt interesse på å være med på neste års stunt. Så touren er allerede blitt en vedtatt tradisjon!

Erlend Angelo

Coop-tillitsvalgte syklet rundt til medlemmene: – Heldigvis er vi fagforeningsfolk seige!

En kraftig regnskur, et ukjent antall wienerbrød – og en okse som heldigvis viste seg å være fagforeningsvennlig. Tour de Coop versjon 2020 ble en ny suksess.
02.09.2020
02.09.2020 14:47

erlend@lomedia.no

– Knut, hvor er du? Hvor er følgebilen? Vi er gjennomvåte. KOM!

HK-Nytt har lagt beslag på følgebilsjåfør Knut Karlsvik på Røros. Vi nyter lunsjen i sola, mens Coop-syklistene er sendt i forveien. Forveien viste seg derimot å være mer preget av tunge regndråper enn den varme Røros-sola, og vi kaster oss rundt for å ta igjen de søkkvåte fagforeningssyklistene.

Vi finner dem på en liten Coop marked-butikk på Glåmos. Søkkvåte. Men med nye matbokser; gitt som trøst fra ansatte på butikken.

Og til slutt kom altså følgebilen med tørre klær. Og gutta fra Coop Midt-Norge kunne trø ufortrødent videre på sin ferd mot medlemspleie.

ACTION: Regn først, deretter en skummel okse som ikke var særlig flyttevillig langs veikanten. Bjørn Bjørnelv, rittets eldste deltaker og ivrigste wienerbrødspiser ifølge lagkameratene, var nokså irritert over manglende støtte fra følgebilen i det regnskyllet kom. Heldigvis var klærne tørre da de møtte oksen, og roen ble beholdt såpass at de kom seg videre uten annet enn kanskje et lite arr i sjelen.

Erlend Angelo

Medlemspleie med en vri

Vi får spole tilbake til starten: Som egentlig er en litt vill idé i 2019. Som raskt ble til Tour de Coop. Som altså gjentas i år; denne gangen med LO Favør og Sparebank1 med på laget.

Og mens sykkelturen i fjor gikk nordover fra Trondheim, var retningen i år motsatt. Røros og omegn var målet for gjengen tillitsvalgte i Coop Midt-Norge.

– Det er jeg som får skylda for opplegget. Ideen kom i fjor, og ble litt for raskt satt ut i livet. Vi måtte nødtrene litt i fjor … I år stoler vi mer på farta vi får i nedoverbakkene. Heldigvis er vi fagforeningsfolk seige, sier Espen Viken, som til vanlig jobber på Coop Obs Bygg på Stjørdal.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Konkurranser og liv

Det viktigste med sykkelstuntet er å skape litt liv og blest rundt det å være en del av ei fagforening.

Som hovedtillitsvalgt i Coop Midt-Norge, Ståle Simonsen sier:

– Vi viser oss fram og skaper en fellesskapsfølelse. Medlemmene får se at klubbarbeid er mer enn et månedlig styremøte.

Les også: – Våre medlemmer er klare til streik, sier HK-lederen

Derfor lagde de også en daglig konkurranse på sosiale medier, med fine uttrekkingspremier – der 100 deltok daglig.

Start og mål var i Trondheim, med stopp på 24 butikker, fordelt på nettopp Trondheim og Røros, samt Glåmos, Brekken, Stugudal, Selbu og Stjørdal. Tre dager og 25 timer på sykkelsetet kostet, men var verdt det, rapporteres det i etterkant.

FLERE BILDER PÅ VÅR INSTAGRAM

Trondheim-Røros ble riktignok gjort unna som transportetappe i bil. Akkurat som i det mer proffere Tour de France, med andre ord.

Utover det forsikrer sykkeltrioen oss at det ikke er noen elektrisk dop i syklene.

– Men vi tar gjerne imot en sponsor om noen vil, ler de, mens de nevner at ingen i HK-ledelsen tok imot fjorårets utfordring om å bli med som gikk ut via HK-Nytt.

Men så er da også forbundslederen bytta ut (og det blir den kanskje igjen før neste Tour) og selveste lønnsoppgjøret flytta til midt i Touren.

– Neste år blir opplegget enda større. Sparebank 1 vil gjerne være med videre. Og sterke krefter vil ha oss til Helgeland. Kanskje ledelsen tør da? spør trioen med et lurt smil.

Hansken er herved kastet.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

02.09.2020