SENTRALT OG LOKALT: Lønnsoppgjøret er ferdig, de lageransatte i Coop får 6.75 kroner mer i timen. Arkivfoto.

Lene Svenning

Coop-lagrene: Alle får 6,75 kroner mer i timen

HK og Coop Norge Handel undertegnet tirsdag ettermiddag protokollen som gir de lageransatte 6,75 kroner mer i timen. Da er det ikke mer å hente lokalt.
06.05.2014

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Etter to dager ved forhandlingsbordet ble partene tirsdag enige om en ny tariffavtale og nye lønnssatser for de ansatte i Coop Norge Handel. I generelt tillegg fikk de lageransatte det samme som i frontfagsoppgjøret, 75 øre mer i timen.

Sentralt og lokalt

Men siden partene er enige om at det sentrale oppgjøret også skal inkludere lokale forhandlinger, ble det gitt ytterligere seks kroner på timelønna. Alle satsene i tariffavtalens lønnstabell økes med det samme beløpet.

I protokollen fra forhandlingene er det enighet om at 50 øre av lønnsmassen skal gis til individuelle vurderinger. Dette tillegget skal styres ensidig av arbeidsgiverne.

Informasjonsleder Ove Magnus Halkjær i HK sier at det ikke er vanlig å inkludere lokale forhandlinger i de sentrale forhandlingene, men at det har skjedd innenfor dette området tidligere.

– Dette var det vi greide å få til nå. Vi hadde håp om bedre uttelling, men ut fra totalbildet er vi såpass fornøyde at en enstemmig forhandlingsdelegasjon anbefaler medlemmene å stemme ja til oppgjøret, sier Halkjær til HK-Nytt.

Medlemmene skal si sitt

Medlemmene har frist til 13. juni med å si ja eller nei til den nye avtalen.

For to år siden ble forhandlingsresulatet godkjent med knapp margin; 54,6 prosent av de som deltok i uravstemningen stemte ja, 45,4 prosent stemte nei.

06.05.2014