HÅPER: HK-tillitsvalgt Jorunn Martinsen i Ica Norge håper Coop få solgt alle butikkene de må selge, slik at de ansatte beholder jobben.

Martin Guttormsen Slørdal

Coop vil selge 103 butikker

Coop foreslår å selge hele 103 butikker for å få Konkurransetilsynet til å godkjenne oppkjøpet av Ica. Overraskende mange, mener HK-tillitsvalgt.
13.02.2015

Da Coop i oktober varslet om at de kjøpte Icas 530 butikker, var det med forbehold om godkjenning fra Konkurransetilsynet. Allerede den gang gjorde Coop det klart at de sannsynligvis ville bli nødt til å selge noen av butikkene, for å unngå at de får en for stor markedsandel enkelte steder i landet. Nå foreslår Coop å selge hele 103 butikker. Det er langt flere enn Jorunn Martinsen, hovedtillitsvalgt for HK-medlemmene i Ica hadde sett for seg.

– Dette er flere enn det jeg hadde tenkt. Men ingenting er avgjort. Vi venter på svar fra Konkurransetilsynet, det får vi innen 5. mars, sier Martinsen til HK-Nytt.

Håper de ansatte beholder jobben

Det er ikke kjent hvilke butikker som foreslås solgt, men Martinsen går ut fra at det dreier seg om Ica-butikker, og ikke butikker som i dag er Coop-butikker. Coop har inngått en avtale med Norgesgruppen som gir sistnevnte rett til å kjøpe butikker Coop eventuelt ikke får lov til å ha med seg videre.

– Det betyr at medlemmene våre vil beholde jobben, men med en annen arbeidsgiver, sier Martinsen.

Om Norgesgruppen, som blant annet eier Kiwi, Meny og Joker-butikkene ikke kjøper disse butikkene, kan Rema 1000 være en aktuell kjøper.

– Urimelig mange

BI-professor Odd Gisholt er også overrasket over at Coop foreslår å selge så mange butikker.

– Hvis de skal betale 2,5 millioner kroner for 530 butikker, og nå må selge ut over 100 av dem, kan det synes altfor dyrt å ha kjøpt Ica Norge AS, sier han til nettavisen e24.

Gisholt, som er fagsjef for varehandel ved markedshøyskolen BI, mener Konkurransetilsynet har presset Coop til å selge så mange butikker, og karakteriserer det som overformynderi.

– Jeg mener det er en urimelig innblanding i markedene, sier han.

Gisholt tror at det også er Coop-butikker og ikke bare Ica-butikker som står på salgslista. Han tror det kan bli vanskelig å få solgt alle 103, skriver e24.

Tror på godkjenning

Reidar Molthe, daglig leder i fagbladet Dagligvarehandelen, er av en annen oppfatning.

– Coop har hele tiden visst at det ville bli et sted mellom 50-60 og 100 butikker som måtte selges for å unngå lokalt monopol, så jeg tror ikke det vil bli noe problem å selge butikkene til Rema 1000 eller Norgesgruppen, sier han til e24.

Molthe er sikker på at Konkurransetilsynet vil godkjenne Coops oppkjøp av Ica.

Tilsynet bekrefter overfor e24 at forslaget om å selge 103 butikker er i tråd med deres vurdering av hva som må til, og forsikrer at de har en god dialog med Coop.

Dagligvarehandelen.no har publisert lista over steder hvor det skal selges butikker. Den finner du her.

13.02.2015