VINNERE: De ansatte ved Bodø bakeri får høyere lønn og slipper å streike. Fra venstre HK-tillitsvalgt Kjetil Tømmervik, Lech Zurgot og Lillian Karstensen. Foto: Bodø bakeri

Bodø Bakeri

Bodø bakeri øker lønna og unngår streik

Daglig leder Bjarne Mosås oppfordrer NHO til å innfri HKs krav og få en slutt på streiken.
04.09.2014

Fredag morgen skulle de 29 HK-medlemmene i Bodø bakeri gå ut i streik. Bedriften er ikke medlem av NHO, men har inngått NHOs butikkoverenskomst direkte med HK. Da HK varslet at de ansatte i bakeriet skulle streike, tok Bjarne Mosås kontakt med forbundet. Hos ham er alle fagorganiserte, og Mosås var svært lite innstilt på å måtte stenge dørene. I et møte mellom ham og HK i går, ble de enige om at Mosås inngår Virkes landsoverenskomst med HK. I løpet av tre år skal de ansattes lønn ligge på satsene i denne overenskomsten. Opptrappingsplanen er identisk med HKs krav til NHO, men den uenigheten endte altså i streik.

Enkelt valg

– Det er ikke noe problem for oss å øke lønna. Over natta hadde det blitt litt tungt, men når vi gjør det gradvis er det ikke noe problem. Og med tanke på streik var det ikke vanskelig å ta det valget. Hadde vi blitt kastet ut i en tre-fire ukers streik, hadde det vært vanskelig for oss også, sier Bjarne Mosås til HK-Nytt.

Nå oppfordrer han NHO til å innfri HKs krav om å heve tariffavtalens minstelønnssatser.

– Jeg håper streiken ender med at de ansatte får et lønnshopp i tråd med Virkes landsoverenskomst. Det fortjener bransjen. Skal du ha ordentlige folk, må de ha ei ordentlig lønn, sier han.

Et slikt resultat vil også gavne Mosås.

– Det bør være like vilkår i bransjen, ellers får de som betaler lavest lønn et konkurransefortrinn, påpeker han.

Håper på enighet

Bjarne Mosås håper butikkstreiken snart vil være slutt.

– Jeg håper de klarer å bli enige, og at NHO tar til fornuften og signerer en avtale på linje med landsoverenkomsten, sier han.

Merethe Johansen, HKs regionkontorleder i Nord-Norge, håper NHO lar seg inspirere av Bodø bakeri.

– NHO må forstå at deres bedrifter taper penger når folk er i streik. For Bodø bakeri var det ikke noe problem å øke lønna, sier hun.

Jeg håper streiken ender med at de ansatte får et lønnshopp

Bjarne Mosås, daglig leder i Bodø bakeri

04.09.2014