ORDEN PÅ FAGBREV: Freddy Amundsen, tillisvalgt i Coop Obs Bygg Sotra.

Håvard Sæbø/privat

Avdelingsleder fikk ikke fagbrevtillegg verdt nesten 20.000 kroner: – Følg godt med, er rådet fra klubblederen

Ansatte med utvidet ansvar i Coop Hordaland fikk ikke fagbrevtillegg. Det har de tillitsvalgte satt en stopper for.
06.11.2020
11.11.2020 10:18

erlend@lomedia.no

– Vi har sett at noen andre steder i Coop har slitt også, så det var godt å få en tydelig avklaring på dette, sier Freddy Amundsen til HK-Nytt.

Han er klubbleder på Coop Obs Bygg på Sotra utenfor Bergen. En stillingstittel der førte tidligere i år til en lengre uenighet med Copp Hordaland. Uenigheten gikk på om ansatte med utvidet ansvar skulle ha fagbrevtillegget som er spesifisert i tariffavtalen.

Mer ansvar, for lite lønn

Ett av eksemplene var da en av de ansatte fikk varelageransvar. Vedkommende gikk bare én krone opp i lønn, selv om ansvarstillegget tilsa 10,50 kroner. Coop mente nemlig at fagbrevtilegget ikke ble med over i den nye stillinga, så i praksis mistet den ansatte fagbrevtillegget som tilsvarer 9,50 kroner i timen. Dette var ikke intensjonen i verken lokalavtalen eller i tariffavtalen. I sistnevnte er det ingen tvil: «Fagarbeidere med relevant offentlig fagbrev skal ha et tillegg på kr 9,50 per time på den til enhver tid gjeldende lønn».

– Det har nok vært litt kronglete formulert i den lokale avtalen, men vi ble fort enige med Virke da de ble involvert, understreker Rigmor Heggdal, regionsekretær ved HK Region Vest.

Coop: – Løst etter dialog

Coop Hordaland bekrefter uenigheten om fagbrevtillegg, men sier at dette ble løst etter dialog med HK og Virke.

Uenigheten kom som følge av opprettelse av en ny stillingstype, «vareansvarlig». Stillingstypen finnes kun i Obs Bygg i Coop Hordaland, opplyser HR-sjef Beate Thomassen til HK-Nytt.

«Da stillingen ble etablert i 2017, ble det etablert en egen lønnsavtale for denne gruppen medarbeidere. Det er i underkant 20 medarbeidere som pt. er vareansvarlige i Coop Hordaland og alle disse jobber i Obs Bygg.»

«Resultatet av drøftingene er at det er to stykker som har fått et fagbrevstillegg på toppen av den avtalte lønnen for medarbeidere som er vareansvarlige» skriver Thomassen i en epost til HK-Nytt.

– Følg med!

Klubbleder Amundsen har opplevd to uenigheter i Coop Hordaland, men har i etterkant hørt flere med liknende problemer i Coop-systemet. Han råder derfor andre tillitsvalgte og ansatte i bransjen til å være årvåken:

– Pass på, og les overenskomsten nøye. Da blir man litt klokere. Det som står der er ferdigforhandlet, og er ikke noe man kan forhandles seg bort fra, understreker Amundsen.

En unøyaktig formulering i stillingsbeskrivelsen kan altså være nok til å miste et tillegg verdt nesten 20.000 kroner i året.

– I denne saken ble det tidens korteste forhandlingsmøte. Det viktigste var å rydde opp i begrepsbruken. For tariffavtalen er tydelig: Alle tillegg skal beholdes uavkortet. Også for ledere eller personer med utvidet ansvar skal det lønne seg å ha fagbrev, understreker regionsekretær Heggdal.

06.11.2020
11.11.2020 10:18