STATUS QUO: Et stortingsflertall sikrer at det ikke blir flere søndagsåpne butikker enn i dag. Illustrasjonsfoto.

Jon Olav Nesvold, NTB/ANB

Ap-forslag setter en stopper for flere søndagsåpne butikker

Arbeiderpartiets forslag mot mer liberalisering av søndagsarbeid har flertall på Stortinget. – En flott julegave, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.
08.12.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Fem Stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet fremmet denne uka et forslag om å skjerme søndagen mot mer arbeid. Helt konkret vil de at Stortinget skal be regjeringen om å legge dagens lovverk til grunn når de skal følge opp rapporten fra utvalget som utreder spørsmål om søndagsåpne butikker. Dette får støtte av både SV, Senterpartiet og Kristelig folkeparti, samt Rødt og MDG.

LES OGSÅ: Flertall mot søndagsåpne butikker på Stortinget

Har lovet å åpne

Både Høyre og Fremskrittspartiet har programfestet at de ønsker søndagsåpne butikker. Dette ville de innfri da de inntok regjeringslokalene. I 2015 sendte regjeringen derfor et forslag om å tillate søndagsåpne butikker ut på høring. Forslaget møtte massiv motstand, og ble lagt i skuffen. Regjeringen satte ned et utvalg som skal utrede saken. HK-leder Trine Lise Sundnes sitter i dette søndagsutvalget.

Utvalgets rapport er ventet i begynnelsen av januar, men allerede nå vil Ap skaffe et flertall mot å åpne opp for mer arbeid på søndager.

Vil gi et signal

Stortingsrepresentantene Kari Henriksen, Anette Trettebergstuen, Arild Grande, Masud Gharahkhani og Rigmor Aasrud fremmet forslag om at dagens bestemmelser i helligdagsfredloven skal ligge fast.

– Vårt forslag er et signal om at vi vil verne den helligdagslovgivningen som finnes i dag. Vi vil sikre et flertall mot regjeringens ønske om ny retning. Dette er det bred oppslutning om i folket. Dagens sammensetning på Stortinget gjør det mulig å frede søndagen, sier Kari Henriksen til HK-Nytt.

Ap-representanten sier at forslaget har støtte fra SV, Senterpartiet og Kristelig folkeparti, og Henriksen regner også med å ha Rødt og MDG på laget i denne saken.

Stortingsrepresentant Geir Bakkevold fra KrF sier til avisen Vårt Land at de er positive til forslaget fra Arbeiderpartiet.

– Dette er et godt forslag, helt i tråd med hvordan KrF tenker, sier han.

Også Senterpartiets Åslaug Sem-Jacobsen og Freddy Andre Øvstegård fra SV sier til avisen at de støtter forslaget.

Dropp saken

Med dette flertallet for å beholde søndagen som en felles fridag, mener Kari Henriksen at regjeringen kan glemme en omkamp i denne saken.

– Regjeringens politikk er forsøk på endringer som folk ikke ønsker. Støtten til vårt forslag viser allerede nå at det ikke er noen vits for regjeringen å legge fram forslag om endringer av helligdagslovgivningen. De vet at de ikke vil få flertall for slike endringer i denne stortingsperioden, sier hun.

– Mener du at rapporten fra søndagsutvalget er overflødig?

– Nei. Regjeringen må selvfølgelig følge opp utvalgsrapporten. Det er flere ting enn åpningstider der, blant annet ser de på unntakene som virker konkurransevridende i dagens lov, sier Henriksen.

Takker for gaven

Handel og Kontors forbundsleder Trine Lise Sundnes er glad for forslaget fra Ap-representantene.

– Våre medlemmer i butikkene kan med dette forslaget senke skuldrene i denne stortingsperioden. Dette var en hyggelig julegave, sier Sundnes i en kommentar.

MER LESESTOFF OM SØNDAGSÅPNE BUTIKKER:

Rev søndagsbutikken, økte omsetningen

HK-tillitsvalgte stoppet søndagsåpne sørlandsby