OPP I LØNN: Den enkelte ansatte i Vinmonopolet øker grunnlønna med 5,4 prosent fra 1. april.

Martin Guttormsen Slørdal

Lønnsoppgjøret i Vinmonopolet

Ansatte i Vinmonopolet øker lønna med 5,4 prosent

Kompetansetillegget øker med nok ei krone.
05.06.2023
05.06.2023 11:06

lene.svennning@lomedia.no

Fredag kveld ble Vinmonopolet og Handel og Kontor (HK) enige om årets lønnsoppgjør for de ansatte i Vinmonopolet. Dette er resultatet:

• Den enkeltes grunnlønn øker med 5,4 prosent. Lønnssatsene i tariffavtalen heves tilsvarende.

• Kompetansetillegget øker med én krone i timen, fra 19 til 20 kroner. Tillegget gir 39.000 kroner ekstra i året for heltidsansatte.

– Dette tillegget får alle som har relevant fagbrev eller som har gjennomført den frivillige delen av Vinmonopolets interne skolering. Veldig mange har det, så dette tillegget treffer mange av HKs medlemmer i Vinmonopolet, opplyser Lena Reitan, nestleder i HK.

– Det er helt rått. Kompetansetillegget er en viktig anerkjennelse av det du kan. Og så håper jeg at de som ikke har fagbrev eller har gjennomført skoleringen, gjør det, sier hun.

Begge tillegg gis fra 1. april.

Lønnsoppgjøret inkluderer de 14.625 kronene som LO Stat og arbeidsgiverorganisasjonen Spekter ble enige om i slutten av april. Disse partene ble også enige om et lavlønnstillegg på 5.850 kroner. Lavlønnstillegget får alle som tjener under 490.242 kroner i året. Bare et fåtall av HK-medlemmene i Vinmonopolet tjener under 490.242 kroner i året og kvalifiserer til lavlønnstillegget, opplyser HK.

Selv om partene er enige om en økning av grunnlønna på 5,4 prosent, utgjør den totale lønnsveksten 5,2 prosent, i tråd med det LO og NHO ble enige om etter streiken i privat sektor, opplyser Reitan.

05.06.2023
05.06.2023 11:06