– På LO-skolen dannes nettverk som dere kanskje har med dere resten av livet, sa Sissel Skoghaug til de tillitsvalgte som har fullført LOs toppskoleringsprogram. Her er det Ankica Filipovic som får utdelt nål.

Ankica fikk heder i Folkets Hus: Her er LOs nye toppskolerte tillitsvalgte

18 tillitsvalgte har fått den ærefulle LO-nåla på jakkeslaget etter å ha fullført LOs toppskoleringsprogram. To av dem er tillitsvalgte i Handel og Kontor.
28.09.2022
28.09.2022 11:34

ragnhild@lomedia.no

Den høytidelige utdelingen av LO-nåla til tillitsvalgte som har fullført LO-skolen, har vært en årlig tradisjon i Folkets Hus. Men på grunn av pandemien ble det ingen seremoni verken i 2020 eller 2021.

De 18 tillitsvalgte som møtte i sekretariatssalen mandag, har alle fullført LO-skolen i løpet av disse pandemiårene. De har med andre ord fått en del av opplæringen digitalt. Da regjeringen Solberg stengte ned samfunnet 12. mars 2020, var flere av de tillitsvalgte samlet på Sørmarka.

– Vår viktigste medlemsfordel

LO-skolen er et toppskoleringsprogram for tillitsvalgte i LOs forbund i regi av AOF. Når tillitsvalgte har gjennomført minst fire moduler, får de tildelt LO-skolenåla.

– Vi i LO sier ofte at dyktige tillitsvalgte er vår viktigste medlemsfordel, og det er virkelig sant. Det er ute på arbeidsplassene medlemmene våre er. Det er der de møter fagbevegelsen. Det er der de ser fordelene ved å være organisert, sa Sissel Skoghaug, LOs første nestleder i forbindelse med utdelingen.

– Dette gir meg en flott anledning til å si hvor mye de tillitsvalgte uten på arbeidsplassene betyr for hele organisasjonen, sa LOs første nestleder, Sissel Skoghaug da hun delte ut LO-nåla. Her er det Daniel Øvstetun Vik fra Norsk Arbeidsmandsforbund som får nåla festet på jakkeslaget. Fra venstre: Merete Grøthe, Handel og Kontor, Alexander Storm, Fagforbundet, og Ankica Filipovic, Handel og Kontor. Lengst til høyre: Eskild Thoresen fra Industri Energi.

Sissel M. Rasmussen

I alt 29 tillitsvalgte fra 10 forskjellige forbund har gjennomført fire av fem moduler i LO-skolen. Av disse var det 18 som kunne være tilstede under mandagens utdeling.

– Det er enormt viktig både for forbundene og for LO at tillitsvalgte velger å gå videre og skolere seg ut over det som er grunnleggende tillitsvalgtskolering, sa Sissel Skoghaug.

Fra venstre: Einar Kåre Telle, Fellesforbundet, Alexander Eriksen Loiro, Fellesforbundet, Karl Hans Braut, Fellesorganisasjonen, Leif Ritter, NNN, John Henry Kaland, Norsk Tjenestemannslag, May-Brit Borgi Olsen, Fellesforbundet, og Jens Olav Hagebakken, FLT.

Sissel M. Rasmussen

En arena for å bygge nettverk

Siden 1939 har mer enn 3000 tillitsvalgte gjennomført LO-skolen. LO-skolen er ikke bare det ypperste LO kan tilby av skolering; det er også en viktig møteplass på tvers av forbundene, understreket Skoghaug.

– Det er mye læring i det å bli kjent med andre deler av arbeidslivet og se bredden i denne fantastiske organisasjonen som vi representerer. Å treffe mennesker fra hele landet med samme grunnverdier og holdninger som du selv.

Fra venstre: Runar Elshaug Roos, Fellesforbundet, Fie Schramm Olsen, Fellesorganisasjonen, Espen Skare, Norges Offisersforbund og Anne-Marit Svenneby fra Fellesorganisasjonen.

Sissel M. Rasmussen

Fra høyre: Jens Olav Hagebakken, FLT, May-Brit Borgi Olsen, Fellesforbundet, og John Henry Kaland, Norsk Tjenestemannslag. Delvis skjult bak LO-nestleder Steinar Krogstad er Karl Hans Braut fra Fellesorganisasjonen og Leif Ritter fra NNN.

Sissel M. Rasmussen

Leif Ritter fra Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund får LO-nåla festet av LOs andre nestleder, Steinar Krogstad. Til høyre: John Henry Kaland fra Norsk Tjenestemannslag.

Disse 18 fikk LO-nåla mandag

Fellesforbundet:

Aleksander Leknes Torsvik

Halvor Been

May-Brit Borgi Olsen

Alexander Eriksen Loiro

Einar Kåre Telle

Runar Elshaug Roos

Handel og Kontor:

Merete Grøthe

Ankica Filipovic

Fagforbundet:

Captain Blåseropptil Storm

Forbundet for Ledelse og Teknikk:

Jens Olav Hagebakken

Norsk Tjenestemannslag:

John Henry Kaland

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund:

Leif Ritter

Fellesorganisasjonen:

Karl Hans Braut

Anne-Marit Svenneby

Fie Schramm Olsen

Industri Energi:

Eskild Thoresen

Norsk Arbeidsmandsforbund:

Daniel Øvstetun Vik

Norges Offisersforbund:

Espen Skare

Tidligere utdelinger

Disse fikk LO-nåla i 2019

Disse fikk LO-nåla i 2018

Disse fikk LO-nåla i 2017

Disse fikk LO-nåla i 2016

Disse fikk LO-nåla i 2015

Disse fikk nåla i 2014

LO-skolen

• LO-skolen er tverrfaglig og gir deltakerne muligheter til å dele erfaringer, søke nye løsninger, bygge og styrke faglig samhold, og utvikle LO som samfunnsaktør.

• Skoleringen foregår på Sørmarka i regi av AOF.

• Tillitsvalgte skal gjennomføre fire valgfrie kursmoduler

• Modulene gir de tillitsvalgte fordypning utover grunnskoleringen.

• LO-skolen inneholder fem moduler: Arbeidsliv, læring, organisasjon og ledelse, samfunn og solidaritet.

28.09.2022
28.09.2022 11:34

Tidligere utdelinger

Disse fikk LO-nåla i 2019

Disse fikk LO-nåla i 2018

Disse fikk LO-nåla i 2017

Disse fikk LO-nåla i 2016

Disse fikk LO-nåla i 2015

Disse fikk nåla i 2014

LO-skolen

• Skoleringen foregår på Sørmarka i regi av AOF.

• Tillitsvalgte skal gjennomføre fire valgfrie kursmoduler

• Modulene gir de tillitsvalgte fordypning utover grunnskoleringen.