VELTET: Denne 60 meter høye krana veltet over kjøpesenteret Melhustorget i Trøndelag fredag.

Gorm Kallestad / NTB

300 ansatte er permittert etter dødsulykke på kjøpesenter

Ingen av de ansatte på kjøpesenteret Melhustorget får komme på jobb etter at en kran veltet over senteret og tok livet av en butikkansatt.
10.01.2023
10.01.2023 12:37

De 300 ansatte som jobber ved 20 butikker på kjøpesenteret Melhustorget i Trøndelag er permittert. Det skriver nrk.no.

Årsaken er at ei 60 meter høy kran veltet over senteret på fredag. Ei kvinne i 50-årene fra Trondheim døde, skriver nrk.no.

Ulykken etterforskes av politiet.

Ikke tilgang på bygget

På Melhustorgets nettside opplyses det om at senteret er midlertidig stengt.

– Akkurat nå vet vi overhodet ingenting. Vi får ikke tilgang på bygget, og det har å gjøre med sikkerhetsmessige årsaker. Vi vet ikke hvor store skadene på konstruksjonen er, sier mediekontakt i ledelsen ved senteret, Tone M. Drazkowski til NRK.

Senterlederen opplyser til NRK at ansatte i kjedebutikker blir omplassert til andre butikker i regionen.

Kontaktet av medlemmer

Frøydis Hjulstad Elnan, leder ved Handel og Kontors regionkontor i Trondheim, forteller til HK-Nytt at de har blitt kontaktet av flere av sine medlemmer ved kjøpesenteret.

– Ingen av de ansatte har fått permitteringsvarsel ennå, så foreløpig er det litt vakuum. Noen bedrifter gjør nok det de kan for å omplassere sine ansatte til andre avdelinger, men det vil helt sikkert bli noen som blir permittert, sier hun til HK-Nytt.

Medlemsfordeler

Elnan opplyser om at regionkontoret vil sende ut en epost til sine medlemmer ved senteret tirsdag med informasjon om medlemsfordeler for permitterte.

– De som blir permittert får fritak for kontingent, de må bare betale for forsikringene sine. Og de som har vært medlemmer i minst 12 måneder, får dekket karensdagene på dagpengene, sier hun.

Permitterte får nemlig ikke dagpenger fra Nav for de første tre dagene Nav skal utbetale dagpenger. «Dette er din egenandel og kalles ventedager», skriver Nav på sin nettside.

10.01.2023
10.01.2023 12:37