Lønnsoppgjøret 2024

1.200 flyplassarbeidere har fått ny lønn

HK og NHO Luftfart er enige om flere tiltak for å løfte de lavtlønte.
Ansatte som blant annet jobber i skranke, med salg og service og i administrasjon i luftfarten har fått ny lønn. Illustrasjonsfoto.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

Natt til onsdag 29. mai landa HK og arbeidsgiverorganisasjonen NHO Luftfart en ny avtale for rundt 1.200 funksjonærer omfatta av luftfartsoverenskomsten.

De blei enige om et generelt tillegg på 7 kroner i timen fra 1. april i år. Dette får alle.

I faktaboksen under kan du lese mer om resultatet.

– Det var harde forhandlinger, men vi klarte å finne sammen og komme til enighet, sier forhandlingsleder og HK-nestleder Elisabeth Sundset i en pressemelding.

Hun er godt fornøyd med resultatet og mener dette vil gi medlemmene en bedre arbeidshverdag.

HKs hovedkrav i årets lønnsoppgjør var økt kjøpekraft til medlemmene. Da må lønna øke mer enn prisene.

Les også: Passasjeren skreik til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne

Resultatet

Dette blei HK og NHO Luftfart enige om:

Generelt tillegg på 7 kroner i timen.

Heving av minstesatsene med 9 kroner (inkludert det generelle tillegget)

Ny justeringsklausul sier at salgs- og servicemedarbeidere innen bakketjenester skal:

• Ligge minst 7 prosent over minstelønnssats etter seks års ansiennitet i selskapet.

• Ligge minst 14 prosent over minstelønnssats etter ti års ansiennitet i selskapet.

Fagbrevtillegget økes fra 3,2 prosent til 4,8 prosent.

Skifttillegg økes til 90 kroner per vekta time. Tidspunktene for vektfaktorene endres også (se protokoll).

Nytt avsnitt om livsfasepolitikk.

Kilde: protokollen

Flere lavtlønte

I LO er det vanlig at tariffavtaler der de ansatte i snitt tjener mindre enn 90 prosent av en industriarbeider får et lavlønnstillegg.

På luftfartsoverenskomsten ligger snittet over denne grensa, men likevel tjener flere medlemmer mindre.

– Partene erkjenner at mange av våre medlemmer ligger under 90-prosenten, sier Sundset til HK-Nytt.

Det er derfor HK og NHO Luftfart nå har blitt enige om flere tiltak for å løfte de lavest lønte. Både den nye justeringsklausulen (se faktaboks) og hevinga av minstelønnssatsene er med på å heve lønna til de som tjener minst.

– Vi er opptatt av å få løfta en hel bransje i fellesskap, sier Sundset.

Les også: Flypassasjerer urinerer, røyker på do og trakasserer de ansatte seksuelt

Lokale forhandlinger

Nå er det opp til tillitsvalgte på arbeidsplassene å sørge for mer penger og bedre ordninger gjennom lokale forhandlinger.

– Vi oppfordrer tillitsvalgte til å forberede seg på lokale forhandlinger og samarbeide godt med medlemmene lokalt. Dette er muligheten til å forhandle fram bedre vilkår på sine respektive arbeidsplasser, sier Elisabeth Sundset i pressemeldinga.

Det er også opp til medlemmene omfatta av luftfartsoverenskomsten om de vil godkjenne resultatet fra de sentrale forhandlingen eller ei. Resultatet skal på uravstemning og fristen er 13. juni.

Trykk her for å få nyheter og reportasjer fra HK-Nytt rett i e-postkassa