KONKURS: 107 ansatte i 4Sounds butikker er rammet av konkurs. De er svært usikre på framtida.

Lene Svenning

107 ansatte rammet av konkurs i musikkinstrument-kjeden 4Sound

– Det var et sjokk. Vi var ikke forberedt på at det skulle gå så fort, sier en av de ansatte.
10.10.2019

Det er selskapene Music Retail Holding og Music Retail Norway som har begjært seg konkurs, skriver E24. Sistnevnte selskap driver 4Sounds butikker i Oslo, Bergen, Trondheim, Gjøvik, Sandnes, Vestfold og Stavanger, og er i tillegg franchisegiver for 4Sound-butikker i Molde, Moss og Haugesund. De tre skal ikke være direkte berørt av konkursen. Kjeden driver også netthandel. 4sound har også butikker i Sverige og Danmark.

Ifølge E24 har musikkinstrumentkjeden slitt med lønnsomheten de siste årene, de økonomiske tapene har blitt større år for år. I fjor skal underskuddet ha vært på 12,3 millioner kroner før skatt.

Daglig leder Anders Endetorp sier at hovedårsaken til konkursen er at banken ikke vil gi selskapet mer lån, skriver E24.

Endetorp håper det er muligheter for videre drift.

Ikke forberedt

Butikkene har til sammen 107 ansatte, i følge E24. En del av dem er medlemmer i HK.

– Vi vet at bedriften har hatt det tøft i en lang periode, men da beskjeden kom for noen dager siden var det et sjokk. Vi var ikke forberedt på at det skulle gå så fort, sier Simen Malnes, ansvarlig for nettsalget i 4Sound i Norge.

HK-medlemmet forteller at de ansatte har møtt opp på jobb som vanlig i dag, torsdag, men at de avventer nærmere beskjed fra bostyret og en ekstraordinær generalforsamling i bedriften.

– For øyeblikket er folk veldig usikre på framtida. Vi håper at vi blir kjøpt opp av en konkurrent, men det er lite sannsynlig. Jeg tror dette er et kapittel som er ferdig. Men mye kan skje. Kanskje er noen investorer interessert i å kjøpe hele eller deler av selskapet, sier Malnes til HK-Nytt.

Vi be om råd

Foreløpig vet de 107 ansatte ikke om de får utbetalt lønn framover.

– Det er et stort spørsmålstegn. Vi har fått signaler om at vi kommer til å få lønn i tre måneder framover, men vi må vente og se, sier Simen Malnes.

Han vil ta kontakt med HK i løpet av dagen for å få råd og veiledning.

10.10.2019