STEM, STEM, STEM! HKs forbundsleder Trine Lise Sundnes oppfordrer alle medlemmene til å si sin mening om resultatet etter at LO og NHO er enige i lønnsoppgjøret.

HK-lederen ber medlemmene delta i uravstemningen:

– Det er viktig at alle sier hva de mener om lønnsoppgjøret

Så langt har bare hvert fjerde HK-medlem stemt over resultatet i årets lønnsoppgjør. HK-leder Trine Lise Sundnes vil ha alles mening. Men nå haster det med å si ja eller nei. Fristen er i morgen, onsdag.
24.04.2018

eva.ler.nilsen@lomedia.no

«Resultatet skal nå ut til uravstemning», heter det så fint etter at de sentrale partene har signert det de har forhandlet fram i lønnsoppgjøret. I LO betyr dette at alle som er omfattet av de aktuelle tariffavtalene skal si ja eller nei til det som ligger på bordet.

Akkurat nå nærmer det seg frist for uravstemningen for resultatet etter at LO og NHO i årets lønnsoppgjør ble enige om blant annet generelt lønnstillegg, lavlønnstillegg, forbedret AFP-ordning og et eget slitertillegg i AFP-ordningen.

LES OGSÅ: Power snudde, ga de ansatte tariffavtale og unngikk streik

Flere HK-medlemmer må stemme

Da HK tok en opptelling tirsdag, var det omlag 1.000 av de drøyt 4.000 stemmeberettigede HK-medlemmene som hadde sendt inn sin stemme.

HK-leder Trine Lise Sundnes vil ha langt flere svar.

– Vi er totalt sett det nest største forbundet i privat sektor, og vi kan ikke være likegyldige til dette oppgjøret. Det er en stor fordel for hele LO å få et så høyt stemmegrunnlag som mulig, understreker hun.

Sundnes sier til HK-Nytt at selv om det er et enstemmig forhandlingsutvalg som har sagt ja til det som foreligger, så kan man ikke lene seg tilbake og tenke at det uansett blir utfallet.

– Det er ikke opplagt. Jeg ønsker tilbakemelding fra alle. Er du fornøyd med det som partene ble enig om, så må du si ifra om det. Det nytter ikke å tenke at det blir et «ja» uansett. Du må delta i medlemsdemokratiet og la oss høre din mening. Det vil også de som ikke er fornøyd gjøre, sier hun.

Fått materiell? Bruk det!

I HK legger de i all hovedsak opp til at medlemmene skal kunne avgi stemme elektronisk. Alle medlemmene har derfor fått enten en e-post eller en SMS fra forbundet med informasjon om at de skal ta stilling til resultatet etter forhandlinger og mekling ved å svare ja eller nei. De medlemmene HK ikke har e-postadressen eller telefonnummeret til, har fått uravstemningsmateriell i posten.

Trine Lise Sundnes sier at forbundet har fått noen henvendelser fra medlemmer som lurer på om de skal stemme eller ikke i oppgjøret mellom LO og NHO.

– Det er ikke så rart at noen lurer. Det er ikke alle som vet om arbeidsgiveren er medlem av NHO eller ikke, og om de er stemmeberettiget. Men tommelfingerregelen er at har du fått uravstemningsmateriell, så skal du stemme. Altså, har du fått det, så bruk det, oppfordrer hun.

Det haster

Vil du sikre at din stemme blir hørt, må du sende inn ditt svar til HK i løpet av morgendagen. Da går nemlig stemmefristen ut. På torsdag skal LO meddele Riksmekleren hva alle medlemmene i dette tariffområdet har stemt. Sundnes understreker at det haster. De som skal svare via papir, vil nok ikke rekke å stemme innen fristen dersom de skal bruke postgang. Sundnes har en løsning:

– Ta bilde av svarslippen din og send til oss på e-post.

Lurer du på ord og utrrykk i lønnsoppgjøret? Sjekk TARIFF-LEKSIKONET

LES DETTE KÅSERIET PÅ FRIFAGBEVEGELSE: Uravstemning: Hva betyr det egentlig?

24.04.2018