Møtt av hærverk

Da de ansatte kom på streikevakt i går morges, var streikebua ramponert.
10.12.2010
16.12.2013 14:53

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I dag har de streikende stått utenfor lokalene til arbeidstøybedriften Bekken & Strøm på Gjøvik i to uker. Det er ingen tegn til at arbeidsgiveren vil gi seg på de ansattes krav om tariffavtale.

Strømmen kappet

På grunn av vinterkulda har de streikende ved Gjøvikbedriften satt opp en varmebu der de kan ta seg en pause og få igjen følelsen i fingertuppene. Men da streikevaktene skulle ta til i går morges, var det kaldt i bua. Til og med vannet i kjelen hadde frosset.

– Noen hadde rett og slett røsket ut kablene og ledningene som ga oss strøm, forteller HK-tillitsvalgte Christer André Møller.

Han opplyser om at de har politianmeldt forholdet, men vil ikke spekulere i hvem som står bak hærverket.

Gir penger

De 20 streikende opplever at støtteerklæringene hagler inn – fra hele landet. Tidligere i uka vedtok HK Østlandet Sør å bevilge 5.000 kroner i støtte til de streikende. Styret i regionen mener det er på høy tid at ledelsen i Bekken & Strøm undertegner på kravet om tariffavtale.

Transportarbeiderklubben i selskapet Bring i Oslo støtter også de streikende. Medlemmene har bedt bedriften trekke dem ti kroner i uka i lønn. Dermed går 1.000 kroner i uka rett til de streikende på Gjøvik.

Stikker innom

Men det er ikke bare de skriftlige erklæringene som gir de streikende motivasjon til å kjempe videre for det de mener er opplagte rettigheter. Ifølge Christer André Møller har de stadig besøk på streikevakta. De aller fleste kommer med et klapp på skulderen. Varm mat har de også fått levert.

– Det er rørende mye støtte vi får – vi føler oss absolutt ikke alene. Vi føler oss faktisk veldig sterke, sier han.

10.12.2010
16.12.2013 14:53