Mot streik for tariffavtale

Arbeidstøybedriften Bekken & Strøm nekter å inngå tariffavtale for sine ansatte. Nå går det mot streik for å sikre ordna lønns- og arbeidsforhold.
08.09.2010
16.12.2013 14:02

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Gjøvikbedriften har 62 ansatte. 16 av 20 mulige er organisert i Handel og Kontor. 15 av 19 er medlemmer i Fellesforbundet. Likevel har bedriftsledelsen avvist tariffkravene fra de to forbundene. Første gang det skjedde var i 2008, men også nå som kravene er fremmet på nytt, nekter arbeidsgiveren å undertegne avtalene. Etter mange forsøk på å komme til enighet, ender saken nå med tvungen mekling og mulig streik.

Klare til streik

Leder og eier Sven Strøm er totalt avvisende til de to tariffkravene. Han mener bedriften slett ikke kan pålegges noen avtale. Han har også avvist å møte HK og Fellesforbundet førstkommende mandag for å gå igjennom kravene, slik de har bedt om. – Jeg frykter at dette ender i konflikt, men først skal saken sendes til mekling. Det er imidlertid lite som tyder på at vi kommer til enighet, sier regionkontorleder Jan Torkehagen i HK.

Han er oppgitt over den skepsisen som arbeidsgiveren har til tariffavtaler. – Dette er en helt vanlig sak for oss. HK inngår rundt 100 avtaler i året bare her i Oppland og Hedmark. Jeg skjønner ikke hva de er så redde for. En tariffavtale ivaretar jo også arbeidsgiveres interesser, påpeker han.

Ansatte er klare

Handel og Kontor og Fellesforbundet, som jobber i tospann med denne saken, hadde for et par dager siden et møte med de ansatte ved bedriften. Ifølge Torkehagen er de nå klare for å kjøre løpet ut dersom det trengs.

Johnny Martinsen, som er kontaktperson for alle de LO-organiserte, sier til HK-Nytt at de er streikeklare. Han synes imidlertid det er tungt at saken får så store dimensjoner. – Vi ansatte har ikke gjort noe galt. Vi har bare bedt om en tariffavtale, sier han.

Martinsen er spent på hvordan det utvikler seg de nærmeste dagene. Han er også spent på hvordan kundene til Bekken & Strøm vil oppføre seg nå som saken er kjent gjennom mediene. – Kanskje vil kundene også presse på så saken løser seg, sier han.

Harde fronter

At kunder eventuelt skal blande seg inn, liker bedriftsleder Sven Strøm dårlig. Han har gått hardt ut mot fagbevegelsen og blant annet beskyldt dem for mafiametoder i denne saken. Han misliker sterkt at forbundene har bedt bedriftens kunder om å sjekke hvorvidt leverandørene de bruker har tariffavtale.

Jan Torkehagen i HK avviser at de bedriver mafiavisksomhet selv om de oppfordrer blant annet kommunene i området om å spørre etter tariffavtaler hos sine leverandører. Bekken & Strøm er en av bedriftene som det offentlige bruker for å handle arbeidsklær og verneutstyr.

– Jeg synes det er viktig at de er bevisst på dette. Strøm påstår at de har alt på stell og at de følger tariffavtalen i praksis. Men dette stemmer ikke. Når de ansatte mangler noe så essensielt som arbeidsavtale, er det langt fra på stell. Og tariffavtale – det er mye mer enn kroner og øre, sier Torkehagen.

Uheldig konsekvens

Jan Torkehagen mener at holdningene til ledelsen ved Bekken & Strøm har blitt forsterket etter streiken ved maskinbedriften Åsmund Pettersen og sønn as på Jevnaker i sommer. Det måtte de ansatte returnere på jobb uten tariffavtalen de hadde streiket for i ukevis. – Her ser vi utslaget. Det er dessverre mange arbeidsgivere som tenker at ”når de klarte å unngå avtale på Jevnaker, så skal vi også klare det”. Men her tar de feil. Ingen saker er like, understreker regionkontorlederen.

Det er ennå uklart når tariffavtalekravene skal behandles hos riksmekleren.

08.09.2010
16.12.2013 14:02