Mer jobb til flere i Skeidar

Da Skeidar i Trondheim flyttet inn i et nytt og større lokale, hadde de behov for flere ansatte. Det har også gitt mange av de deltidsansatte mer jobb.
26.04.2013
16.12.2013 22:33

Like ved Leangen travbane befinner flere av Trondheims møbelbutikker seg. I desember kom Skeidar etter. De flyttet fra 4.800 kvadratmeter på Tiller sør for byen, til 10.000 på Leangen. Her ble det plass til dobbelt så mange varer, men ikke ditto ansatte. For Skeidar har riktignok økt fra 30 til noen og førti ansatte, men mange av de ansatte har økt stillingsandelen sin. Det skyldes blant annet bedriftens deltakelse i Handel og Kontor og Virkes prosjekt om ufrivillig deltid.

Alltid fordelt timer

Allerede da flytteplanene var klare, krevde HK-klubben på Skeidar fortrinnsrett til utvidet stilling for flere av medlemmene. I stedet for å ansette nye, ville flere ha mer jobb. I november ble Skeidar med i prosjektet som har som mål å redusere ufrivillig deltid. HK-Nytt har tidligere skrevet om flere bedrifter som har vært med på dette. Men både varehussjef Ingerid Olsvik og HK-tillitsvalgt Lill Anita Berg er enige om at de hadde økt stillingene til de deltidsansatte uansett.

– Vi har bestandig jobbet med å redusere ufrivillig deltid. Vi er avhengig av å ha et visst antall hoder, men vi har alltid prøvd å fordele ledige timer når noen har slutta hos oss, forteller Olsvik.

Lengre vakter

Mens den «gamle» butikken holdt oppe til klokka 21 på hverdager, har den nye åpent til klokka 22. Dette har også gitt rom for større stillinger. Da det skulle lages vaktlister for den nye butikken, fylte de opp med den bemanninga de hadde. Så ble de deltidsansatte spurt om de ville ha ledige vakter. Ikke alle vil, understreker Olsvik og Berg. Noen er fornøyd med det de har. Andre ville gjerne opp i stilling.

– De som har økt stillingen sin er veldig fornøyd. Det er ikke ofte det byr seg muligheter til å gå opp i stilling, ser Lill Anita Berg.

Men det er grenser for hvor mye kveldsarbeid den enkelte vil ha. Dessuten jobber alle annenhver helg fra før. Dermed ble det ansatt nye folk også.

Hull i parketten

Lill Anita Berg er en av dem som har økt stillingen sin. Hun har fått noen flere vakter, og vaktene har blitt lengre. Nå har hun en stilling på 91,5 prosent. Da hun begynte i Skeidar for 22 år siden, var det i halv stilling. Etter hvert økte antall timer, til 60 prosent stilling, senere opp til 83 prosent. Da finanskrisa kom, gikk det hardt ut over møbelbransjen. Mange av de ansatte på Skeidar fikk redusert arbeidstid. Lill Anita gikk ned til 75 prosent stilling, så 71 prosent, så opp igjen til 75.

– Arbeidskontraktene mine har gjenspeilet markedssituasjonen i bransjen, slår hun fast.

Lill Anita synes det var greit å jobbe deltid da barna hennes var små. Men da de ble eldre, ville hun gjerne jobbe mer.

– Jeg setter pris på å stå opp og være til nytte, at det er behov for meg. Hjemme holdt jeg på å vaske hull i parketten, ler hun.

Tøft med heltid

Lill Anita legger ikke skjul på at hun helst skulle ha jobbet full stilling.

– Jeg hadde ikke nølt om jeg hadde fått tilbud om det, sier hun.

Samtidig peker hun på at det er tøft å jobbe i full stilling i varehandelen. Mange butikker åpner klokka 10, da er ikke vaktene ferdig før klokka 18. Det er seint for mange som har barn i skole og barnehage. I tillegg må alle ta sin skjerv av kvelds- og helgearbeid.

– Jeg jobber annenhver lørdag, og føler at jeg forsaker mye. Det hadde vært deilig å jobbe fra 8-16, sier hun.

Men det går ikke i varehandelen.

– Vi kan ikke bare bemanne med studenter på kveldene og på lørdager. Vi trenger kompetanse i hele åpningstida, understreker varehussjef Ingerid Olsvik.

Vil ha mer

Siv Karin Nordli har jobbet på på Skeidar i tolv år, i 48 prosent stilling. I forbindelse med flyttinga har hun gått opp til 70 prosent. Det er hun glad for, men Nordli er ennå ikke i mål.

– Det er ikke nok, jeg vil gjerne ha mer jobb. For meg handler det om både inntekt og framtidig pensjon, sier Siv Karin, som mener hun ikke hadde klart seg på lønna om hun var enslig.

Ufrivillig deltid er et tilbakevendende samtaleemne blant de ansatte på Skeidar, forteller Siv Karin. For selv om mange nå har gått opp i stilling, har ingen fått full tid.

Én ting undres hun over: Mennene som er ansatt på Skeidar, jobber i full stilling, mens kvinnene, i all hovedsak, jobber deltid.

– Er det ikke merkelig?

Kar og kvinnfolk

HK-Nytt stiller varehussjefen det samme spørsmålet. Men før Ingerid Olsvik får svart, kaster Anne Lise Berg, sjefen på interiøravdelingen seg engasjert inn i samtalen.

– Det er åpningstidene! Hvis en dame i varehandelen skal jobbe heltid, blir det for mange lange ettermiddager og kvelder. Det passer dårlig for de som har barn.

– Men mennene har da også barn?

– Det er visst forskjell på kar og kvinnfolk! Det er fremdeles sånn at det er mennene som er forsørgere. Ja, vi får ikke ansatt menn her på interiøravdelinga hvis vi ikke kan tilby dem full stilling, hevder Berg.

– Hvis arbeidstida hadde vært fra 9 til 17, hadde alle kunnet jobbe heltid. Jeg begynner på jobb klokka 8, for jeg har en del kontorarbeid. Da går det an å jobbe heltid, sier avdelingslederen.

Ny runde?

Etter noen måneders drift i det nye varehuset er Olsvik og Berg enige om å se på vaktlistene igjen. Kundene oppfører seg annerledes på Leangen enn på Tiller. Blant annet er det et mye større rush i 16-tida enn det var i den gamle butikken, flere kommer innom etter jobben. Kanskje kan det også føre til nok en oppbemanning?

Varehussjef Ingerid Olsvik er positiv til at de ansatte får økt stillingene sine når det er mulig.

– Det vil vi også i framtida legge til rette for, lover hun.

26.04.2013
16.12.2013 22:33