DEMONSTRERER: Ingunn Gjerstad, her med LO i Oslos flagg, er klar for nok en politisk markering for miljø- og klimasaker.

Privat

Handel og Kontors medlemmer trengs i miljø- og klimakampen!

For å bygge et bærekraftig Norge må fagbevegelsen kreve at klimaomstillingene skal ivareta arbeiderrettigheter, skriver Ingunn Gjerstad, nestleder i Oslo/Akershus HK.
01.09.2017

Oslo/Akershus Handel og Kontor deltar i klimamarsjen «Vendepunkt» lørdag 2. september kl. 13 fra Sjøsiden/Oslo S (Christian Fredriks plass). Vårt årsmøte tok i fjor stilling til at vi ønsker Norge i front for miljø, anstendig arbeid og bærekraftig forbruk. Landsmøtet har også mange kloke vedtak som vi skal bidra til å sette ut i livet. Det er bruk for våre erfaringer som arbeidsfolk, også i dette arbeidet!

Handel og Kontor tilsluttet seg Klimavalgalliansen i år. Sammen med Fagforbundet, Framtiden i våre hender, kirkelige organisasjoner og mange flere tar vi miljø- og klimatrusselen på alvor. Verdens ressurser er begrenset, og en økonomi basert på stadig økonomisk vekst og økt forbruk i de rike landene er ikke mulig. Avfallsproblemene vokser oss over hodet. Flere av våre kampsaker har miljøbudskap i seg, for eksempel søndagsåpent og at vi må bort fra bruk- og kast-mentaliteten og jobbe for et balansert og rettferdig forbruk internasjonalt slik at verden blir mer rettferdig.

Som HK-medlemmer har mange av oss et særskilt fortrinn ettersom vi er bindeledd mellom leverandør og forbruker. Gjennom partssamarbeidet i den enkelte bedrift, kjede og konsern kan vi bidra til å gjøre en forskjell nasjonalt og internasjonalt slik at flere forbrukere kan gjøre bedre valg. Tiltak her er at program for miljøkompetanse i varehandelen tas i bruk av flere, samt at vi bidrar til at produksjon og transport kan organiseres etisk, miljø- og klimavennlig.

Kravene vi slutter opp om i Vendepunktmarkeringen er:

La oljen i Arktis ligge

Skal Paris-målene nås må mesteparten av olje og gassen bli liggende i bakken.

100.000 nye klimajobber

Regjeringen må satse på arbeidsplasser for fremtiden som bidrar til å redusere klimagassutslipp og omstille Norge.

Vis klimarettferdighet

Norge må følge opp sine forpliktelser med kraftige utslippskutt innenlands, og øke støtten til omlegging og skadebegrensning i sør.

I Norge er vi gode på omstilling. For å bygge et bærekraftig Norge må fagbevegelsen kreve at klimaomstillingene skal ivareta arbeiderrettigheter og fordeling. Når vi deltar i klimamarsjen lørdag 2. september er det fordi vi ønsker klimasakene høyere på agendaen i valgkampen.

Vi fagorganiserte er nødvendige medspillere for politikere som ikke vil redusere våre rettigheter og arbeidervern, slik sittende regjering har gjort. Vi etterlyser flere modige politikere som vil ivareta faglige rettigheter og en sunn maktbalanse i arbeidslivet samtidig som vi kutter klimagassutslipp, omstiller oss og sikrer at våre barn og barnebarn har en jord å leve på.

Les mer om arrangementet her.

Ingunn Gjerstad

Nestleder i Oslo/Akershus Handel og Kontor og leder for HK region øst