Meklingsløsning på overtid

HK og NHO ble i morges enige om en justeringsklausul som vil knytte lønna opp mot gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Dermed blir det ingen streik for medlemmene på standardoverenskomsten og medieoverenskomsten.
08.05.2010
16.12.2013 13:15

– Dette er et strålende resultat som sikrer betydelige tillegg på satsene både i år og neste år. Kravene er så godt som innfridd, sier en glad og lettet forbundsleder Sture Arntzen.

Alle som er omfattet av standardoverenskomsten og medieoverenskomsten har fått én krone i timen fra 1. april, i tillegg til femti øre i et lavlønn - og likelønnstillegg fra 1. juli som skal fordeles på bedriftene. Dette er det samme som frontfagene oppnådde.

Justeringsklausul

Det viktigste for HK har imidlertid vært å sørge for en framtidig jevn økning av satsene, en såkalt garantilønnsordning knyttet opp til industriarbeiderlønna. Nå har HK fått en såkalt justeringsklausul, hvor industriarbeiderlønna legges til grunn ved lønnsforhandlingene:

«Standardoverenskomstens garantisatser skal reguleres årlig med virkning fra 1. april. I mellomoppgjør og ved samordnede oppgjør mellom LO og NHO, skjer forhandlingene etter at resultatet fra de sentrale forhandlinger foreligger. Reguleringen skal bygge på lønnsutviklingen for avtalt lønn pluss bonus (kol.6) som har funnet sted for sammenlignbare grupper innen overenskomstområdet, slik at garantisatsene ikke får en svakere utvikling over tid enn disse.»

Les Riksmeklingsmannens møtebok her:

Dagens satser øker med dette med 7 prosent i år, om lag 10 kroner i timen. Partene er enige om at satsene økes med 3 prosent neste år. Det generelle tillegget er inkludert i satsøkningen.

Meklinga for de to overenskomstene har foregått parallelt, og resultatet er identisk.

Kvinne- og lavlønnsprofil

Langt fra alle medlemmer ligger på satsene.

– Men med en så betydelig økning fanger vi også opp mange som ligger noe over satsene. Dessuten får en slik løsning en utrolig god kvinne- og lavlønnsprofil. Justeringsklausulen treffer i hovedsak lavlønte og kvinner, sier Sture Arntzen. HK og NHO har også slått fast i protokollen at det skal være lik lønn for arbeid av lik verdi, og at bedriftene må redegjøre for at dette er oppfylt om de tillitsvalgte ber om det.

Ni timer på overtid

Meklinga på standardoverenskomsten og medieoverenskomsten foregikk til langt utpå morgenkvisten lørdag. Nærmere ni timer på overtid godtok både HK og NHO skissen som ble lagt fram av meklingsmannen.

– Trusselen om konflikt har bidratt til å få til et slikt resultat, framholder Arntzen.

959 HK-medlemmer i transportbedrifter og aviser sto klare til å gå ut i streik fra mandag morgen.

Tøffe tak

Arntzen var langt fra sikker på at det skulle bli en meklingsløsning i natt.

– Nei, langt i fra. Det har vært mange tøffe tak og høy temperatur. Dette resultatet har sittet svært langt inne. Da vi startet meklinga var vi forberedt på konflikt, selv om vi selvfølgelig hadde en ambisjon om å komme i mål med et resultat medlemmene kan være fornøyd med, sier han.

Arntzen gir meklingsmann Nils Dalseide en del av æren for at det ikke ble streik.

– Han har vært en sjelden dyktig meklingsmann. Vi sa ja til å mekle på overtid hvis vi kunne se progresjon utover natta. Og det gjorde vi, sier han.

– Til å leve med

NHOs forhandlingsdirektør Rolf Negård der glad for at det ikke ble streik.

– Jeg konstaterer at vi har fått et oppgjør som vi kan leve med, og som er på nivå med dette tariffoppgjørets rammer, sier han til HK-Nytt.

– Vi har hatt tunge diskusjoner rundt dette med garantilønnssatser, men mener vi har funnet en løsning som kan fungere på en tilfredsstillende måte, uten en statistisk regulering, sier han.

Tore Cappelen, arbeidsgivernes forhandlingsleder for medieoverenskomsten synes også meklingen har vært vanskelig.

– Hovedspørsmålet var veldig vrient. Det er nesten lettere å dele ut kroner enn prinsipper, sier han.

Venter ja fra medlemmene

Sture Arntzen tror medlemmene vil bli glade for resultatet.

– Jeg er overbevist om at medlemmene vil bli meget fornøyd, sier han.

Det vil først vise seg 27. mai. Innen den tid må medlemmene svare ja eller nei i uravstemning.

08.05.2010
16.12.2013 13:15