LO-ansatte klare til streik

Dersom meklingen ikke fører til enighet innen midnatt, går de LO-ansatte til streik.
08.11.2010
16.12.2013 14:33

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Tariffoppgjøret mellom Handel og Kontor og Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening (AAF) gikk i stå og endte med at HK brøt forhandlingene i slutten av september.

I dag møter HKs forhandlingsutvalg sin motpart på riksmeklerens kontor. Dersom det ikke får dem til å enes om en ny tariffavtale, blir det streik i fagbevegelsens egne rekker fra i morgen tidlig.

Hovedkravet

Ifølge forhandlingsleder Karin Solum må kravet om nemndsbehandling ved uenighet om innplassering i lønnssystemet innfris for å unngå konflikt.

– Dette er vår form for lønnsgaranti. Slik det fungerer i dag, er det arbeidsgivers siste tilbud som blir gjeldende dersom partene ikke enes om hvor en ansatt skal plasseres lønnsmessig. Sånn kan vi ikke ha det, det er svært udemokratisk. Derfor har HK krevd at det oppnevnes en såkalt nøytral oppmann ved nemndsbehandling i slike tilfeller, sier Solum til HK-Nytt. Dette var ett av kravene som arbeidsgiverne avviste i forhandlingene.

Ampert

Da forhandlingsbruddet var et faktum, var det amper stemning i HK-leiren. De anklaget motparten for å være både arrogant og nedlatende. Solum håper stemningen blir en annen rundt bordet i dag. Hun har et håp om å komme i land med en tariffavtale innen fristen ved midnatt. – Det blir nok en vanskelig mekling, men det bør være mulig å komme til enighet. Det skal ikke stå på oss, for å si det sånn, sier hun.

Også HK-nestleder Bjørn Mietinen håper de kan unngå streik: – Begge parter bør være interessert i at dette kommer i havn, sier han til HK-Nytt.

Klare til streik

Og mens delegasjonen sitter i mekling, gjør de ulike HK-klubbene i blant annet LO og forbundene seg klare til en eventuell streik fra i morgen tidlig. Dette er første gang partene har stått så langt fra hverandre siden dette tariffområdet fikk streikerett i 2003.

HK har tatt ut 982 medlemmer i streik fra følgende arbeidsplasser: AOF, Arbeiderpartiet, AAF, Arbeiderbevegelsens arkiv og bibliotek, EL & IT Forbundet, Arbeiderbevegelsens folkehøyskole, Fagbevegelsens telesenter, Fagforbundet, Fellesforbundet, FO, FLT, Framfylkingen, Industri Energi, LO, LO Stat, Musikernes fellesforbund, Musikk Kultur AS, Offisersforbundet, Arbeidsmandsforbundet, Norsk Folkehjelp, Jernbaneforbundet, NNN, Postkom, Sjømannsforbundet, NTL, Transportarbeiderforbundet, Oslo kongressenter, SV, Personellservice Trøndelag, Skolenes landsforbund, Statstilsattes hus og LO Media.

08.11.2010
16.12.2013 14:33