LO-ansatte i streik?

Ansatte i LO, Fagforbundet, Fellesforbundet og NNN går ut i streik om meklingen mellom partene ikke når fram. Også Ap- og SV-ansatte kan komme til å legge ned arbeidet.
29.10.2012
16.12.2013 20:43

I begynnelsen av oktober møtte Handel og Kontor, som organiserer de ansatte i LO, LO-forbundene og andre virksomheter, Arbeiderbevegelsens arbeidsgiverforening til tarifforhandlinger. Etter tre dager brøt HK forhandlingene. Forbundet mente framdriften var så dårlig at det ikke var noen vits i å fortsette.

400 i streik

Partene skal møtes hos Riksmekleren 12. og 13. november. Blir det ingen løsning her, vil en tredel av de om lag 1.200 HK-medlemmene i tariffområdet gå ut i streik fra arbeidstidens begynnelse den 14. november. De 400 er ansatte på hovedkontorene i LO, Fagforbundet, Fellesforbundet og Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), og de ansatte på hovedkontoret til Arbeiderpartiet og SV, og i SVs stortingsgruppe.

– Jeg håper meklingen går bra, men det er veldig mye opp til arbeidsgiveren, sier Karin Solum, faglig sekretær i Handel og Kontor. Hun er forhandlingsleder.

Uenig om lønn

Ifølge Solum er det økonomien det er størst uenighet om mellom partene.

– Vi er dypt uenig i det statistikkgrunnlaget arbeidsgiverne legger til grunn. Med deres beregninger får vi for lite i lønnstillegg, sier hun.

Under forhandlingene stilte HK også et annet krav, at en nøytral oppmann skal kunne avgjøre uenigheter om innplassering av lønn i virksomhetene. I dag er det arbeidsgiveren som har det siste ordet i slike saker, og det er HK svært lite fornøyd med.

Partene klarte heller ikke å enes om avtalebestemmelser om inn- og utleie, slik andre avtaleområder har fått til under årets forhandlinger.

29.10.2012
16.12.2013 20:43