Lederoppgjøret ferdig i Coop

Nemnda som behandlet lønnsoppgjøret for lederne i Coop Norge Handel har tatt en avgjørelse.
09.12.2010
16.12.2013 14:52

Et generelt tillegg på to prosent til alle og ytterligere 0,95 prosent i individuelt tillegg fra 1. april. Det er resultatet i tariffoppgjøret for lederne i Coop Norge Handel.

Første gang i nemnd

Handel og Kontor og Samfo ble ikke enige under de ordinære forhandlingene i år. Medlemmene på denne overenskomsten har ikke streikerett. Derfor var neste skritt nemndsbehandling. Sorenskriver Nils Dalseide og to representanter fra hver av organisasjonene møttes i går og ble enige om lønnsoppgjøret. Det er første gang en nemnd avgjør et oppgjør på denne overenskomsten.

Fornøyd

I tillegg til lønnsøkning fikk HK gjennomslag for at de lokale tillitsvalgte skal få innsyn i medlemmenes lønn. Det mener forbundet er viktig for å kunne stille riktige krav. Samfo skal også jobbe fram et bedre statistikkgrunnlag til neste tariffoppgjør. Det håper Tone Ljoså, faglig sekretær i Handel og Kontor vil gjøre jobben enklere neste gang.

Hun er fornøyd med nemndas avgjørelse.

– Vi er godt fornøyd med oppgjøret. HK har fått bedre uttelling enn andre grupper i bedriften det er naturlig å sammenligne seg med, sier hun.

Ljoså håper de 72 medlemmene i Coop Norge Handel, Coop Norge ASA, Coop Norge Industri og Coop Norge Kaffe vil bli fornøyd.

Ikke full pott

Handel og Kontor fikk ikke gjennomslag for alle sine krav. Forbundet ønsket blant annet at mest mulig av lønna skulle fordeles sentralt, for å sikre alle medlemmene en god lønnsutvikling. Dessuten ville HK få på plass en garantilønnsordning. Det ble det ikke noe av. Men Tone Ljoså har trøst å gi.

– Sett i lys av at Samfo ønsker at nesten all lønn skal fastsettes individuelt, må vi si oss fornøyd med å få til et så stort generelt tillegg. Og et bedre innsyn i lønna vil styrke vår innflytelse på fordelingen av individuelle tillegg, mener hun.

HK ville også kvitte seg med nemnda, og gi også lederne i Coop streikerett. Det ville heller ikke flertallet i nemnda være med på.

09.12.2010
16.12.2013 14:52