Landsmøte i Handel og Kontor:

Nå skal HK se seg selv i speilet

Landsmøtet har vedtatt å sette ned et utvalg som skal vurdere sin egen organisasjon.
KJÆRLIGHET: – Jeg elsker vedtekter, sa 2. nestleder Lena Reitan da hun innledet om forbundsstyrets innstillinger til forlagene om endringer i vedtektene.

Brian Cliff Olguin

lene@lomedia.no

Vedtekter. Det var dagens viktigste post på HK-landsmøtets program mandag.

Kjedelig?

Det synes ikke Lena Reitan, Handel og Kontors 2. nestleder.

– Jeg elsker vedtekter! Det er ikke bare ord på et papir, det er vårt kart og kompass, sa hun før hun gikk i gang med å redegjøre for forbundsstyrets standpunkt til ulike forslag om vedtektene.

Organisasjonsdebatt

HK-Nytt har tidligere skrevet at et av forslagene det trolig ville bli mest debatt om, var det som handlet om å frata region Øst den ene av sine to forbundsstyremedlemmer.

Argumentasjonen er at det er mer rettferdig om alle regioner har ett medlem hver – selv om Øst er den klart største regionen i forbundet med en fjerdedel av HK-medlemmene.

Men det og veldig mange andre forslag til endringer i vedtektene ble ikke debattert i det hele tatt.

På initiativ fra region Nord-Norge ble det nemlig vedtatt et forslag om å sette ned et organisasjonsutvalg.

Utvalget, som skal ha medlemmer fra hele HK, skal blant annet se på hvilke oppgaver ulike deler av forbundet skal ha.

Utvalget skal også vurdere om det bør velges flere enn tre i den politiske ledelsen av forbundet ved neste korsvei. Og det skal vurdere om organiseringen i regioner er hensiktsmessig.

Om drøye to år skal utvalget levere sine anbefalinger. Og så skal debatten gå fram til neste landsmøte i 2028.

Aldersgrensa endres

Region Vest hadde foreslått å øke aldersgrensa for å være valgbar til forbundets ledelse fra 62 år til 65 år.

Argumentene er at folk er yrkesaktive lenger enn før, og at 65 år er grensa som LO opererer med.

Forslaget ble vedtatt.

Landsmøtet i 2021 behandlet også flere forslag om aldersgrense for ledelsen. Da ble det vedtatt å utrede saken.

Flertallet i arbeidsgruppa som gjorde jobben konkluderte med at de ville øke aldersgrensa til 65 år. Et flertall i forbundsstyret støttet den nye aldersgrensa.

For spesielt interesserte: Alle forslag til endringer i vedtektene er ennå ikke behandlet. De skal gjennom en runde i det som heter redaksjonskomiteen før de legges fram for landsmøtet på onsdag.