Landsmøtet i Handel og Kontor

HK Ung-lederen blir permanent frikjøpt på heltid

Et enstemmig landsmøte vedtok å frikjøpe ungdomsrådslederen i HK i en 100 prosent stilling.
TAKKER FOR SEG: – Vi har bygget LOs beste ungdomssatsning, sten for sten. Nå går HK en lys framtid i møte, sier Henrik Drivenes.

Brian Cliff Olguin

katharina@lomedia.no

brian@lomedia.no

Siden landsmøtet i 2021 har Handel og Kontor (HK) hatt en prøveordning med en frikjøpt leder for HK Ung i en 100 prosent stilling.

I den perioden har Henrik Drivenes vært ungdomsrådsleder. Nå blir ordningen til en permanent løsning.

For alle delegatene på landsmøtet stemte for å frikjøpe HK Ung-lederen i en 100 prosent stilling.

– Den største ære

En rørt Drivenes takket for tilliten.

– Dette er den største seieren vi har hatt siden landsmøtet vedtok å opprette en ungdomssekretærstilling, og det var en gang på starten av 2000-tallet, sier Drivenes.

Han kaller vedtaket på landsmøtet i 2024 et steg i riktig retning for HK.

– Det har vært den største ære for meg å lede HK Ung, sier Drivenes.

PÅ VEI UT: Henrik Drivenes har hatt permisjon fra en stilling som politisk rådgiver i Human-Etisk Forbund i perioden. Nå starter han i en ny jobb.

Brian Cliff Olguin

I løpet av de siste tre årene har HK Ung etablert en rekke ungdomsutvalg. I dag er det tolv utvalg rundt om i landet som jobber med medlemstilbud til HK-medlemmer under 35 år.

1. november starter Henrik Drivenes å jobbe som organisasjonsarbeider i LO Oslo og Akershus.

Da tar nestleder i HK Ung, Marita Henriksen, over som fungerende leder i ungdomsrådet. Den nye lederen velges på valgmøtet i HK Ung til våren.

En suksess

Før delegatene stemte for frikjøpet, skrøt flere av HK Ung-lederen fra talerstolen på landsmøtet.

– Prøveordningen har vært en suksess. HK Ung har blomstret som aldri før, sier nestleder Lena Reitan i HK.

HK-leder Christopher Beckham takket Henrik Drivenes for innsatsen.

– Jeg er stolt av hele laget til HK Ung og spesielt av Drivenes. Dere har bygget laget sentralt, regionalt og lokalt. Veldig bra, sier Beckham.

HK Ung

• en ungdomsvirksomheten for HK Norge

• et medlemstilbud for alle våre medlemmer under 35 år

• består av regionale ungdomsutvalg og et nasjonalt ungdomsråd med åtte representanter