Konflikt i polutsalg

Etter to år med et svært dårlig arbeidsmiljø har de ansatte ved Vinmonopolet i Arendal fått nok. Nå vil de bli kvitt sjefen sin.
11.05.2011
16.12.2013 16:07

lene.svenning@lo-media.no

Ifølge de ansatte er arbeidsmiljøet ved butikken i Arendal svært dårlig. Alle peker på samme årsak: Butikksjefen. I et brev fra de ansatte til Vinmonopolet fremsettes det alvorlige beskyldninger mot henne. Der hevdes det at hun mobber de ansatte, kritiserer dem i svært ufine ordelag i andres påhør, og framsetter usanne beskyldninger om tyveri. De mener at butikksjefen har problemer med å kontrollere sinnet sitt, og at hun deler opplysninger om ansattes privatliv med kollegene.

– Psykiatrisk pasient

Det stopper ikke her. De ansatte opplever også at de blir forskjellsbehandlet og fratatt myndighet i butikken. Dessuten skal butikksjefen ha omtalt en ansatt som en psykiatrisk pasient, og arbeidsplassen som et rottereir, en barnehage og syklubb. De ansatte kvier seg ofte for å gå på jobb, og flere skal ha brutt ut i gråt og forlatt arbeidsplassen etter å ha blitt skjelt ut av butikksjefen.

– Dette er en intern sak som jeg ikke vil kommentere. Dette må du snakke med ledelsen i Vinmonopolet om, sier butikksjefen til HK-Nytt.

Hun vil ikke kommentere beskyldingene mot henne.

– Fjern sjefen

De ansattes fagforening, Funksjonærklubben i Vinmonopolet (FKV), har gjentatte ganger tatt opp problemene i polutsalget med Vinmonopolets ledelse, og krevd at butikksjefen må fjernes.

– Det er ledelsens plikt å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø. I butikken i Arendal føler de ansatte seg trakassert og mobbet. Sjefen må vekk, nok er nok, sier Helge Storvik, leder i FKV.

I går formiddag var konflikten tema i et møte mellom partene. En representant fra Handel og Kontor var også med på møtet. Kravet om å fjerne butikksjefen ble igjen reist. Ifølge Helge Storvik, leder i FKV avviser Vinmonopolet kravet. Bedriften påberoper seg styringsretten. Ledelsen vil ikke engang skrive protokoll fra møtet, opplyser Storvik.

Fagforeningslederen er forbannet på Vinmonopolets respons.

– Ledelsens arrogante og barnslige opptreden setter samarbeidsforholdene med tillitsvalgte i FKV flere år tilbake i tid. Ledelsens henvisning til at de har styringsretten viser at de ikke tar noen av partene på alvor, heller ikke butikksjefen, mener Storvik.

Knapp kommentar

HK-Nytt har konfrontert Vinmonopolets kjededirektør, Lasse Erik Moen med beskyldningene mot butikksjefen, og stilt ham en rekke spørsmål om konflikten. Moen er imidlertid svært ordknapp i sitt svar: «Jeg ønsker ikke å gå i detaljer og kommentere en enkeltstående konflikt som vi har i en av våre butikker. Det jeg kan si er at vi er opptatt av å ha en god dialog og et godt forhold til foreningene våre, og at vi har en pågående prosess for å komme til en løsning i den aktuelle butikken», skriver han i en e-post til HK-Nytt.

Fremdriftsplan

Også hovedverneombudet og bedriftshelsetjenesten har vært involvert i saken, uten at den har blitt løst. Hovedverneombud Brit Laila Freitag opplyser om at hun har varslet Arbeidstilsynet om saken, men at hun fra den kanten har fått beskjed om at bedriften må håndtere saken selv. Også FKV har varslet Arbeidstilsynet, men har mottatt samme svar. I august i fjor ba FKV om at bedriftshelsetjenesten måtte gjennomføre en arbeidsmiljøundersøkelse blant de ansatte i butikken. Det ble gjort i januar i år. Ifølge de tillitsvalgte og hovedverneombudet konkluderer bedriftshelsetjenestens rapport med at de ansatte og ledelsen må gå hver sin vei. Det tar bedriften åpenbart ikke til følge. I april i år presenterte Vinmonopolet en fremdriftsplan som skulle ta sikte på å bedre forholdene i butikken. Det første punktet på programmet var et felles møte for alle ansatte på polutsalget i Arendal sammen med Vinmonopolets opplæringssjef. Målet med møtet var å «bygge en felles fremtid sammen. Vi skal bruke dagen til å bli kjent på nytt, snakke sammen og finne frem til når dere er gode sammen», som det het i innkallingen.

Møtte ikke

Et slikt møte mente de ansatte var nytteløst. På tross av at møtet var obligatorisk, ga de på forhånd beskjed om at de ikke ville delta.

– Vi orket ikke, vi har ikke helse til å delta på et slikt møte, og synes heller ikke det er noen vits i det, sier Beate Høgetveit, FKVs kontaktperson i butikken.

Da heldagsmøtet skulle finne sted mandag 2. mai møtte de som sto på vaktlista i stedet på jobb i butikken. Fra distriktssjefen skal de tre ha fått muntlig beskjed om at fraværet fra møtet kan få konsekvenser for arbeidsforholdet deres.

Oppgitt

Beate Høgetveit er oppgitt over at ledelsen i Vinmonopolet ikke vil høre på de ansatte.

– Vi kan ikke ha denne butikksjefen lenger, vi klarer ikke å jobbe under henne lenger, sier hun til HK-Nytt.

– Ledelsen i Vinmonopolet har latt det skure og gå i to år, det synes jeg er hårreisende. De vil ikke høre på oss, legger hun til.

Helge Storvik gir sin fulle støtte til Beate Høgetveit og hennes kolleger i Arendal.

– De biter tennene sammen og går på jobb som vanlig. Ingen skal presse dem ut av butikken, på tross av at situasjonen oppleves som håpløs, sier han til HK-Nytt.

11.05.2011
16.12.2013 16:07