Jobben min:
Hodet var fullt av stemmer
HVEM: Mette Kjellstorp (62)
HVOR: Granada, Halden
Brian Cliff Olguin
katharina@lomedia.no
brian@lomedia.no
Da jeg dro fra jobben før, var ørene mine rødglødende. Jeg kunne få hundre telefonsamtaler på én dag. Mange ringte for å klage. Det er veldig krevende. Jeg prøvde å sette meg inn i situasjonen deres. Mellom hver samtale måtte jeg omstille meg.
Da jeg satte meg i bilen for å kjøre hjem, var hodet så fullt av stemmer og støy at jeg ikke kunne ha på radioen eller høre musikk. Sånn var det å jobbe som kundebehandler for 20 år sida. Mye har endret seg.
I dag er jeg ikke pålogget så mye på telefon. Jeg bruker fra 60 til 80 prosent av tida til å oversette tekster fra svensk til norsk. Jeg er ikke utdannet oversetter, men jeg er oppvokst med svensk TV, og Halden er nærme grensa.
I tillegg fyller jeg opp arbeidstida med å svare på e-poster og chat.
Det er litt vanskelig å forklare hva Granada er. Vi selger ingenting, men tilbyr kundeservice, håndtering av e-poster, telefoner, chat og sosiale medier i tillegg til lager for eksterne kunder.
En av bedriftene jeg er kundebehandler for er Sløyd-Detaljer, en svensk hobbybutikk. De har jeg jobbet med i åtte år. Jeg har besøkt bedriften i Sverige. Mange av kundene til Sløyd-Detaljer vil ha produktinformasjon.
Akkurat nå chattet jeg med en som lurte på hvilket materiale som er det beste til å støpe en vase av. Jeg undersøkte og kom fram til at det er betong.
Vi tar også imot samtaler for Redningsselskapet. De som tar kontakt vil gjerne registrere båten sin, og det skal helst skje kjapt fordi det er sommer og de vil ut på fjorden.
Årsaken til at vi har kundeservice for Redningsselskapet er at de ikke har kapasitet til å svare på alle henvendelsene. Kundene som tar kontakt ringer til Redningsselskapet og blir satt over til oss. Da svarer vi «Velkommen til Redningsselskapet».
Kundene vet ikke at de snakker med oss. De skal føle at de kommer i direkte kontakt med bedriften. Jeg svarer aldri fra en Granada-e-postadresse.
Jeg ble mamma da jeg var 16 år gammel. Nå har jeg en datter på 46 år, er gift og har tre barnebarn og et bonusbarnebarn.
Etter at jeg fikk barn, var jeg noen år hjemme før jeg begynte å jobbe i Posten. Der jobbet jeg til postkontoret ble lagt ned.
Nå har jeg arbeidet her i 25 år og har vært tillitsvalgt i 23 år. Jeg jobber mye med lokale lønnsforhandlinger, noe som er interessant. Jeg er opptatt av AFP, at ansatte er obs på at de må ta den ut.
Jeg er selv 62 år og har fått innvilget AFP, men sparer pengene. Jeg tenker å jobbe noen år til før jeg går av med pensjon.
Flere saker
300 000 ansatte dropper sosiale jobb-arrangement på grunn av kollegers drikking, ifølge forskning ved Folkehelseinstituttet.
Colourbox
Mange dropper julebord på grunn av kollegers drikking
LO og leder Peggy Hessen Følsvik bryter samarbeidet med NHO og leder Ole Erik Almlid.
Tormod Ytrehus
LO bryter samarbeidet med NHO: – Grovt tillitsbrudd
Kundene har ikke mer lønn å handle for selv om butikkene åpnes en ekstra ukedag.
Brian Cliff Olguin
Høyresida vil ha søndagsåpne butikker, uten å lytte til de som jobber der
NHO og Nina Melsom har ingen tradisjon for å åpne opp for andre krav enn lønn i et mellomoppgjør.
Kasper Holgersen
NHO stenger døra for sykelønn i neste lønnsoppgjør
Handel og Kontor-leder Christopher Beckham og NTL-leder Kjersti Barsok.
Herman Bjørnson Hagen/Leif Martin Kirknes
NTL og HK har blitt enige om hvor medlemmene skal være
Forbundsleder Christopher Beckham er spesielt bekymret for de lavest lønte dersom kutt i sykelønna blir en realitet.
Brian Cliff Olguin