HK-medlemmer klare til streik

Blir det ikke en løsning i meklinga mellom HK og NHO innen midnatt, blir det streik fra mandag. HK-medlemmene på Bring i Oslo forbereder seg til konflikt.
07.05.2010
16.12.2013 13:15

– Vi er så klare for streik som vi kan få blitt! Det slår Tove Ristebråten Olsen, HKs klubbleder på Bring på Karihaugen i Oslo fast.

Olsen, nestleder Wenche Kiil og de andre medlemmene i bedriften har allerede ikledd seg T-skjorter på med påskriften «HK krever 90 prosent lønnsgaranti». Kravet om at lønnsatsene i standardoverenskomsten skal kobles opp mot gjennomsnittlig industriarbeiderlønn har full støtte.

– Ja, ja, helt klart. Om lag halvparten av oss ligger på, eller like over dagens satser. Det er for dårlig, sier Olsen.

959 i streik i første omgang

Det er kravet om en garantilønnsordning som vil sikre de lavest lønte en jevn lønnsutvikling, som står i sentrum for meklinga mellom HK og NHO. Får ikke Handel og Kontor gjennomslag for at ingen skal ligge 80-90 prosent under gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, sendes 959 medlemmer av de som omfattes av standardoverenskomsten og medieoverenskomsten ut i strek fra mandag morgen. Det gjelder alle HK-medlemmene i blant annet Schenker, DHL, Bring og Tollpost. I tillegg er medlemmer i nummeropplysningene 1880, 1881 og Eniro tatt ut. Disse er medlemmer av EL & IT Forbundet, men som går på HKs standardoverenskomst. Se oversikt her .

Blir det ikke enighet om en ny medieoverenskomst, som også er gjenstand for meklinga, vil HK-medlemmene i disse avisene streike fra samme dag: Bergens Tidende, Nordlys, Romerikes blad og Hamar Arbeiderblad.

– Nødvendig med streik

Anita Adolfsen som jobber på kundesenteret på Bring, er klar for å trekke i streikevest.

– Jeg er så motivert for å streike! Det blir kjempebra, både for meg og mine likesinnede. Jeg tror faktisk det er helt nødvendig for å få igjennom kravet, sier hun og avslører at hun er spent på resultatet av meklinga.

Adolfsen må selv ta til takke med å ligge ti kroner i måneden over dagens minstelønnssatser. Med HKs krav om 80-90 prosent av industriarbeiderlønn, avhengig av hvilket lønnstrinn medlemmene ligger på, har hun regnet ut at hun vil få 2.000 – 2.500 kroner mer i måneden å rutte med.

Rammer hardt

Nestleder Wenche Kiil forteller at bedriften vil bli hardt rammet av en streik blant funksjonærene.

– Uten oss på jobb kan ingen merke godset, det er vi som lager fraktbrev og etiketter. Sjåførene skal også ha lister over godset, og det vil de ikke få. Derfor vil mye gods bli stående på terminalen. Kundesenteret vil også bli hardt rammet, sier hun.

HK har 114 medlemmer på Bring på Karihaugen. Under forberedelsene til tariffoppgjøret har klubben fått ni nye medlemmer. Bare et fåtall av de ansatte er uorganiserte. De vil få beskjed om at de ikke kan utføre de streikendes arbeid eller jobbe overtid under en eventuell konflikt. De tillitsvalgte tror ikke dette blir noe problem.

– Medlemmene i Transportarbeiderforbundet har vært i streik flere ganger, så ledelsen vet hvordan det fungerer, sier Olsen nøkternt.

07.05.2010
16.12.2013 13:15