HK vil endre AFP

AFP-pensjonister bør få tjene opp pensjon til de fyller 67 år, og levealdersjusteringen fjernes. Det vedtok HK-landsmøtet i dag.
19.09.2012
16.12.2013 20:13

lene.svenning@lo-media.no

Region Midt-Norge hadde sendt inn flere forslag til landsmøtet om å gjøre endringer i pensjonssystemet. Da redaksjonskomiteen i dag kom tilbake til landsmøtet med sitt forlag til vedtak, hadde mange av regionens forslag blitt tatt til følge. Landsmøtet vedtok blant annet at ordningen med avtalefestet pensjon (AFP) endres slik at alle skal ha rett til å gå av ved 62 år uten avkortning i folketrygden, og at man skal fortsette å tjene opp pensjonspoeng til man fyller 67 år.

- AFP fungerer ikke

Mona Bjørn, delegat fra region Midt-Norge og en av forslagsstillerne er svært glad for vedtaket.

- Med dette viser vi at vi tar på alvor at AFP ikke fungerer. Mange av våre medlemmer kan ikke seg benytte seg av ordningen, fordi de ikke har tjent nok. Dette er et viktig signal å ha med seg videre, slik at vi får gjort noe med det, sier Bjørn til HK-Nytt.

Bort med levealdersjustering

Landsmøtet vedtok også at forbundet skal jobbe for å fjerne den såkalte levealdersjusteringen. Den innebærer at man må jobbe lenger hvis den gjennomsnittlige levealderen øker.

- Dette er viktig, fordi vi vet at levealderen er ulik for de forskjellige yrkesgruppene, og lavlønnsgruppene lever kortest, sier Mona Bjørn.

Forlag til kongressen

Bjørn er delegat til LO-kongressen i mai, og vil ta med seg dette forslaget dit.

- Vi jobber videre med forlaget fram mot kongressen, sier hun.

HK vedtok også en uttalelse som ber om en evaluering av pensjonsreformen.

- Den skal vi også ta med til LO-kongressen. Det er viktig at LO selv gjennomfører en evaluering av reformen, sier hun.

19.09.2012
16.12.2013 20:13