HK saksøker Ryanair

Handel og Kontor trekker Ryanair for retten på vegne av et oppsagt medlem. Men skal saken gå for norsk eller irsk rett?
15.03.2011
16.12.2013 15:37

Ungareren jobbet på Rygge flyplass i Østfold som såkalt «base supervisor». I oktober ble han oppsagt. Flyselskapet hevder at HK-medlemmet har brutt arbeidsreglementet ved å ha instruert mannskapet om å endre opplysninger om salg av telefonkort, samt å ha en dags ulovlig fravær. Mannen avviser anklagene.

– Ugyldig oppsigelse

Nå har den Ryanair-ansatte, med hjelp fra Handel og Kontor, stevnet flyselskapet. I stevningen hevdes det også at oppsigelsen er ugyldig fordi den ikke er gitt på riktig vis. Mannen skal ha fått én dags varsel på å stille på et møte i Irland, uten å vite hva det dreide seg om. Der ble han presentert for flere beskyldinger. HK-medlemmet fikk ikke anledning til å ta med seg noen på møtet.

Senere mottok han et brev hvor han ble innkalt til et nytt møte. Her opprettholdt Ryanair to av anklagene. Få dager senere mottok han en oppsigelse.

HK-medlemmet krever også å bli stående i stillingen sin til saken er avgjort i retten. Nå holder han til i sitt opprinnelige hjemland Ungarn.

Norsk eller irsk lov?

Handel og Kontor er imidlertid spent på om saken i det hele tatt vil bli behandlet i norsk rett. Den oppsagtes arbeidskontrakt påpeker at eventuelle tvister om avtalen skal behandles i det irske rettsvesenet. Men det er ikke HK enig i.

– Så lenge arbeidet foregår i Norge, er det norsk lov som skal gjelde. Dette er et viktig prinsipielt spørsmål, sier nestleder Peggy Hessen Følsvik til HK-Nytt.

– Hvis ikke denne saken kan behandles i en norsk rettsinstans, har vi altså en base her i Norge hvor arbeidsmiljøloven ikke gjelder. Slik kan vi ikke ha det. Det åpner for sosial dumping, sier hun.

Følsvik er spent på hva Ryanairs respons på stevningen vil være.

– Moss tingrett har tatt saken, nå får vi se om Ryanair protesterer. Vi må få en juridisk avklaring på dette, sier hun.

Hemmelig medlemskap

Følsvik er glad for at medlemmet tar opp kampen mot Ryanair.

– Jeg synes han er beintøff. Både vi og han har sett hvordan Ryanair latterliggjør fagorganiserte i media, sier hun.

Nestlederen vil ikke ut med hvor mange av de Ryanair-ansatte i Norge som er HK-medlemmer.

– Det vil vi ikke opplyse om. Det er ikke akkurat populært å være fagorganisert blant sjefene i Ryanair, sier hun.

15.03.2011
16.12.2013 15:37