HK og Samfo enige

Handel og Kontor er fornøyd, mens arbeidsgiverne frykter konsekvensene etter at lønnsoppgjøret for de ansatte i Coop-systemet ble dratt i land fredag ettermiddag.
27.04.2012
16.12.2013 19:02

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Forslaget til ny landsoverenskomst mellom HK og arbeidsgiverforeningen Samfo ble en blåklopi av den HK forhandlet ferdig med arbeidsgiverne i Virke i forrige uke: Tre kroner i generelt tillegg, økning av minstelønnssatsene med opptil åtte kroner, høyere fagbrevtillegg og mer betalt for arbeid på kvelder og i helger. I tillegg fikk de 14 dagers betalt pappapermisjon, formuleringer om innleie og videreføring av garantilønnsordningen.

Les: Forhandlingsprotokollen

HK: Godt oppgjør

Forhandlingsleder Sture Arntzen er fornøyd.

– Innenfor Samfo er det flere ansatte som lønnes etter minstelønnssatsene. At vi fikk hevet dem er derfor veldig bra, sier han og framhever at sammen med det generelle tillegget og mer betalt for ubekvem arbeidstid, så ble dette et godt økonomisk oppgjør.

Også leder av HKs bransjeråd for Coop, Tone Hartz, er godt fornøyd med det de har oppnådd etter to dager ved forhandlingsbordet.

–Vi har fått god uttelling. Det beste er at Samfo ikke krevde at vi skal fjerne ub-tilleggene, som de har gjort i årevis. Tvert om fikk vi en økning av disse tilleggene i år. Det var veldig positivt, de har jo stått stille siden 1998, sier Hartz som riktignok mener det var tøffere forhandlingsklima i år enn for to år siden.

Samfo: Bekymret

– Dette ble forferdelig dyrt. Det er ingen tvil om at dette blir utfordrende for våre medlemmer, sier Samfo-direktør og forhandlingsleder, Torgeir Kroken.

Han er bekymret for konsekvensene av en lønnsvekst han beregner til fem prosent. Kroken viser til at det ikke akkurat er vekst i bransjen, og han er bekymret for hvordan de skal klare å dekke inn de økte lønnskostnadene.

– Det kan føre til kostnadskutt. Det er marginale overskudd ute i bedriftene, og ett sted må man jo ta pengene fra. Jeg frykter blant annet at dette noen steder kan føre til at vi får færre på heltid, sier Kroken til HK-Nytt.

Lederlønn til utvalg

Det var på forhånd spådd at Lederoverenskomsten skulle blir den vanskelige nøtta å knekke. Samfo kom til forhandlingsbordet med et krav om nytt lønnsystem for denne avtalen, hvor butikksjefenes lønn skal fastsettes lokalt.

HK var i utgangspunktet ikke uvillige til å diskutere nytt lønnssystem, men de vil tviholde på ordningen med basislønn, slik det er i dag.

– Vi er opptatt av å sikre en grunnlønn for lederne, sier Sture Arntzen.

Det kom forslag til nytt lønnssystem på bordet i forhandlingene, men ikke noe som var spiselig for HK. Partene ble enige om at et utvalg skal se på et nytt lønnsystem for Lederoverenskomsten i løpet av året.

Butikksjef Toril Vognild, som deltok i HKs forhandlingsdelegasjon, er fornøyd med det.

– Jeg hilser et nytt system velkomment, men da med en høy garantilønn. Vi må ha et sikkerhetsnett, sier hun.

Resultatet i år ble at basislønna økes med 13.250 kroner i året.

– Det må vi si er en god lønnsøkning, sier Sture Arntzen.

Til uravstemning

Også arbeidsgiver Torgeir Kroken er bekvem med at det ikke ble snudd opp ned på noe lønnsystem i denne omgangen.

– Det krever kanskje noe mer tid, selv om jeg mener det skulle vært mulig i løpet av forhandlingene. Jeg har tro på at utvalget kommer til en fornuftig løsning, der vi unngår å forhandle lederlønningene sentralt, sier han.

Både han og Arntzen er glade for at de slapp turen innom riksmekleren.

– Det betyr tap. Man får aldri mer i mekling enn i forhandlinger, sier Kroken.

– Vi har brukt mer tid enn vi pleier på disse forhandlingene, men vi er i mål og det er gledelig, supplerer Arntzen.

Både HK og Samfo anbefaler medlemmene å stemme ja til forhandlingsresultatet. Fristen er 24. mai.

27.04.2012
16.12.2013 19:02