HK med prosjekt i Zimbabwe

Handel og Kontor gratulerer Norsk Folkehjelp med 70-årsdagen ved å rekke ut en hjelpende hånd til organisasjonens arbeid i Zimbabwe.
07.12.2009
16.12.2013 12:05

eva.ler.nilsen@lomedia.no

I dag, 7. desember, er det 70 år siden arbeiderbevegelsens humanitære organisasjon så dagens lys. I HK ble dette markert ved at de undertegnet et nytt, fireårig prosjekt med Norsk Folkehjelp.

– I HK har vi i alle år vært opptatt av internasjonal solidaritet og vi har alltid hatt et nært forhold til Norsk Folkehjelp. Det er derfor en glede for oss å gå inn på dette prosjektet på jubileumsdagen, sier HK-leder Sture Arntzen.

Langsiktig

Mandag ettermiddag signerte han og generalsekretær Petter Eide i Norsk Folkehjelp en samarbeidsavtale som skal gi organisasjonen én million kroner over en fireårsperiode. – Dette er en spesiell dag for oss, og vi er veldig glade for at HK støtter oss på en slik langsiktig måte. Fire år gir oss muligheten til å jobbe sammen over tid. Støtten gir oss også muligheten til å skape mer politisk debatt om Zimbabwe her i Norge. Jeg håper også at HK klarer å involvere medlemmene i dette prosjektet, sier Eide.

Det ønsker også Sture Arntzen. Han viser til at forbundets Bosnia-prosjekt har ført til et stort engasjement i hele organisasjonen. – Vi håper at vi klarer å få medlemmene like engasjert i dette arbeidet, sier Arntzen.

Styrke det sivile samfunnet

Zimbabwe er et land med dårlig infrastruktur, fattigdom og høy arbeidsledighet, etter år med store politiske konflikter. Norsk Folkehjelp har holdt til her siden 1983, tre år etter at landet frigjorde seg fra Storbritannia.

Målet for prosjektet som HK nå trer inn i, er å støtte opp under oppbyggingen av det sivile samfunnet. Norsk Folkehjelp støtter 14 ulike lokale organisasjoner i landet. Mange av dem er landsbygdorganisasjoner som har små ressurser til rådighet, men nok av innsatsvillige menn og kvinner som arbeider for å styrke medlemmenes interesser, bedre situasjonen i sine lokalsamfunn og påvirke lokale myndigheter. Andre er organisasjoner som arbeider for at landets myndigheter skal sikre innbyggerne mot overgrep og brudd på menneskerettighetene.

– Målet er å styrke det sivile samfunnet. Folk har tro på at de kan forandre samfunnet, sa prosjektleder Perpetua Bganya til HK-Nytt da hun var på besøk i Norge i oktober.

Nasjonale ringvirkninger

Norsk Folkehjelp i Zimbabwe bistår de 14 lokalorganisasjonene med penger, og med opplæring i organisasjonsarbeid og informasjonsarbeid. Folkehjelpa prøver også å skape bånd mellom de ulike organisasjonene og bidra til at de kan utveksle erfaringer og lære av hverandre.

– Ved å bistå lokale organisasjoner håper vi det får ringvirkninger nasjonalt, framholdt Bganya.

Viktig støtte

Norsk Folkehjelps koordinator for Zimbabwe, Eva Haaland, understreker hvor viktig det er med internasjonal støtte til Bganya og de andre som jobber i de mange frivillige organisasjonene. Mange er forfulgt, og lever i konstant frykt for å bli arrestert. – At vi er i landet er viktig for dem. Vi er både en moralsk og økonomisk støtte. Det er avgjørende at vi er til stede, at vi er fleksible og til å stole på, sier Haaland.

– Zimbabwe er et vanskelig land å jobbe i. Men det er viktig å fokusere på at det alltid er et visst handlingsrom, om enn det er bitte lite, sier generalsekretær Petter Eide, som akkurat har kommet hjem fra Burma. – Selv der er det et visst arbeidsrom for demokratiske organisasjoner, sier han.

07.12.2009
16.12.2013 12:05