HK: Ja til døgnåpen barnehage

HK mener at kvelds- og nattåpne barnehager vil være et viktig tilbud til alle som ikke jobber ni til fire.
22.10.2012
16.12.2013 20:38

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Det har aldri vært et krav fra Handel og Kontor at vi skal ha et døgnåpent samfunn. Men når vi ser hvordan arbeidslivet har utviklet seg, vil det være positivt for mange av våre medlemmer at det finnes et tilbud om barnehage i den tiden de er på jobb, sier informasjonsleder Ove Magnus Halkjær i HK.

Han understreker at en kvelds- og nattåpen barnehage selvsagt ikke skal være et slags avlastningstilbud, men et trygt sted barna kan være i foreldrenes arbeidstid.

Må ta konsekvensene

Handel og Kontor har mange medlemmer som jobber på såkalt ubekvemme tider, hvor arbeidstidene er svært uforenlige med barnehagenes åpningstider. Kravet om kvelds- og nattåpne barnehager ble satt på dagsordenen av HK-medlemmer allerede i 2006. Da var det tre år siden åpningstidsloven ble opphevet, og mange merket konsekvensene av frislippet av åpningstider på kroppen. Kabalen var vanskelig å legge. Nå har det gått ytterligere seks år, og presset på arbeidstider utenom normalarbeidsdagen er ikke blitt mindre.

– Behovet for barnepass på ubekvemme arbeidstider har lenge vært til stede i mange bransjer hvor det er døgnåpen drift. Men vi ser at fler og fler jobber sent, og behovet vokser ytterligere, sier Halkjær til HK-Nytt.

Han mener at politikerne dermed må ta konsekvensene av den politikken de velger å føre.

Skeptiske

HKs holdning til døgnåpne barnehager har vakt harme, blant annet i Kristelig folkeparti, som vil forby det. Partiet mener det er skadelig for barna, og at familiene selv må finne løsninger som gjør det mulig å kombinere familieliv og arbeidsliv.

Ove Magnus Halkjær mener dette er en naiv tilnærming.

– Da kjenner de åpenbart ikke arbeidslivet. Dessuten må vi jo stole på at foreldre er kloke og fornuftige mennesker som tar gode valg på vegne av barna sine. Det er jo ikke slik at barna skal være i barnehagen hele døgnet. De skal bare få tilbud om å være der på litt andre tider, sier Halkjær.

Inkonsekvent

Da han møtte Line Henriette Hjemdal fra KrF til debatt om saken i radio på fredag, påpekte Halkjær at dette partiet var med på å fjerne åpningstidsloven i 2003.

– Jeg er derfor veldig overrasket over at de nå vil nekte ansatte å få et tilbud som kan løse deres situasjon. Vi advarte mot disse konsekvensene den gangen, men nå som loven er borte må vi tilpasse oss samfunnet slik det er, sa Halkjær i debatten.

Hjemdal på sin side mener at døgnåpne barnehager er feil vei å gå, familiene må løse dette selv. Hun tror også at døgnåpne barnehager vil føre til ytterligere press på ansatte om å jobbe ubekvemt.

– Presset er der allerede, sier Halkjær.

Vern gjennom loven er best

Han mener at kvelds- og nattåpne barnehager vil være udelt positivt for alle dem som jobber ubekvemt. Men vel så viktig er å sørge for at de ansatte får innflytelse og medbestemmelse over egen arbeidstid.

– Åpningstidsloven er død. Sånn er det. Ansatte må derfor sikres en hånd på rattet når det gjelder egen arbeidstid. Da kan man være med og styre slik at det er forenlig med familielivet. For handelsansatte må dessuten vern mot nattarbeid inn i loven, i dag er de unntatt bestemmelsene som andre har, påpeker Halkjær.

22.10.2012
16.12.2013 20:38