Har aldri opplevd maken

– Det var helt umulig å fortsette forhandlingene med de holdningene NHO utviser, sier Sture Arntzen. HK-lederen er kraftig provosert etter at lønnsforhandlingene endte med brudd torsdag kveld.
21.03.2013
16.12.2013 22:11

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Ifølge Arntzen gikk LO-delegasjonen til forhandlingsbordet med den hensikten å utvise moderasjon og bidra til en dempet lønnsvekst.

– Når NHO bare svarer med null, null, null, blir det helt håpløst. Dette har ikke vært reelle forhandlinger. Jeg har aldri opplevd maken gjennom alle mine år som forhandler, sier han til HK-Nytt.

NHO må gi

Arntzen sier at det ikke var noen annen mulighet enn å bryte og få hjelp fra riksmekleren etter påske. Om det vil føre til enighet eller streik, mener han er helt og holdent opp til arbeidsgiverne.

– LO har ikke mer å gi. Vi la opp til et ansvarlig oppgjør, men de legger opp til et løp der enkelte grupper faktisk vil tape lønnsmessig. Det er selvsagt fullstendig uakseptabelt for oss å være med på, undetstreker han.

Legger opp til lønnstap

Sture Arntzen viser blant annet til at NHO ikke ville godta LOs lavlønnsmodell for å gi ekstra tillegg til ansatte som har et lønnsnivå i sine tariffavtaler som i gjennomsnitt ligger under 90 prosent av industriarbeiderlønna.

– De ville senke denne grensa betraktelig, om de i det hele tatt ville gått med på et lavlønnstillegg. Lavere snittgrense ville betydd at de ansatte som går på HKs butikkoverenskomst, som er av våre lavest lønte medlemmer, ikke ville fått lavlønnstillegg. Det sier seg selv at vi ikke kan være med på en slik tankegang. Det ville jo betydd forringelse av kjøpekraften for mange av våre medlemmer, sier han.

– Dette skal koste

HK-lederen understreker at de går til mekling med helt blanke ark.

– Det skal koste NHO at vi har havnet i mekling, sier Arntzen til HK-Nytt.

Meklingsinnspurten vil foregå helgen 6. og 7. april. Blir det ikke løsning, blir det streik fra mandag 8. april.

HKs avtalte forhandlinger med arbeidsgiverorganisasjonene Virke og Samfo, som skulle ha startet uka etter påske, er forskjøvet til 9. og 10. april.

– Blir det streik i NHO-området, vil selvsagt disse forhandlingene måtte vente enda lenger, sier han.

21.03.2013
16.12.2013 22:11