Håp om innsyn i SAS

HK håper SAS vil ut med de opplysningene de tillitsvalgte trenger for å kunne gjennomføre reelle drøftelser i forbindelse med utskilling av callsenterne. Hvis ikke blir det arbeidsrettssak.
18.08.2010
16.12.2013 13:52

SAS overkjører klubben i outsourcingsprosessen av callsenterne sine. De tillitsvalgte har ikke fått de opplysningene de har krav på for å kunne drøfte utskillingsprosessen med sine arbeidsgivere. Det mener HK. Frustrasjonen har vært så stor at forbundet har truet med arbeidsrettssak.

Skal få informasjon

I formiddag møttes LO og NHO for å diskutere prosessen og det HK mener er brudd på Hovedavtalen. Møtet ga forbundet nytt håp. Ifølge Sissel Weholdt, faglig sekretær i HK ba NHO om å få en skriftlig oversikt over hvilke opplysninger de tillitsvalgte trenger. Så vil NHO gi dem det innen mandag.

– Så får vi vurdere om informasjonen vi får er god nok. Ellers går vi til arbeidsretten. Dette er alvorlige brudd på Hovedavtalen, sier hun.

– Har du håp om at dere får det dere trenger?

Weholdt nøler. – Jeg har et håp om at oversikten skal hjelpe arbeidsgiveren til å gi oss den informasjonen vi trenger for å gjennomføre reelle drøftelser. Men om prosessen blir reversert, slik vi ønsker, har jeg ikke like stor tro på, sier hun.

Svensk lov

Weholdt tror noe av årsaken til at de tillitsvalgte ikke har fått den informasjonen de har krav på er at SAS har fulgt svensk lov.

– Den svenske medbestemmelsesloven handler om rett til informasjon og innspill. Men vår hovedavtale handler om reelle drøftelser, sier hun.

Vil si opp tariffavtalen

Det er det amerikanske selskapet Sykes som skal overta SAS sine fem callsentre i Norge og i tre Sverige. Callsentrene i Stavanger og Ålesund kan bli nedlagt. Overtakelsen er en såkalt virksomhetsoverdragelse. Det innebærer blant annet at Sykes overtar de ansatte på dagens lønns- og arbeidsvilkår. Ifølge Ingfrid Jekteberg, nestleder i HK-klubben, har imidlertid Sykes varslet at de vil si opp tariffavtalen. Det er ikke godt nytt for de om lag 90 HK-medlemmene som arbeider på callsentrene.

Bekymret

Ifølge Sykes’ nettside har kundesenterselskapet 51.000 ansatte fordelt på et 80-talls steder over hele verden. Sykes er allerede etablert i Sverige og Danmark. HK uttrykker bekymring for selskapet som skal ta over callsentrene.

– Vi frykter at virksomheten etter hvert flyttes over til lavkostland. Det betyr lavere kostnader, men også dårligere service. Dette er kun spekulasjon fra vår side, men vi har jo ikke sett grunnlagsmaterialet, sier Sissel Weholdt.

18.08.2010
16.12.2013 13:52