Gigant konkurs

Den største konkursen i tysk etterkrigshistorie er et faktum. I mars fikk over 11.000 ansatte i handelskjeden Schlecker oppsigelsen. I dag vedtar kreditorsamlingen å sparke de resterende 13.200 ansatte.
05.06.2012
16.12.2013 19:26

I fire måneder har bostyret og fagforbundet Ver.di kjempet for å redde restene av det som en gang var Europas største drogerikjede, Schlecker. Rundt 25.000 ansatte jobbet i 7.800 filialer over hele Tyskland ved årets start. Schlecker hadde utviklet seg fra å være en typisk drogeriforretning for parfyme og reseptfrie medsiner ved starten i 1972 til en gigantisk handelskjede med et nesten altdekkende sortiment.

Lot seg ikke redde

Men i vinter tårnet problemene seg opp. Selskapet gikk i slutten av januar til skifteretten i Ulm i delstaten Baden-Württemberg og begjærte oppbud, bostyre ble oppnevnt og det ble innledet forhandlinger med kreditorene. Men i mars ble 11.000 ansatte, nesten halvparten, oppsagt. Planen var å få i gang et overgangsselskap som skulle redde stumpene.

Men det nyliberalistiske regjeringspariet FDP motsatte seg enhver plan om å bruke skattemidler for å redde Schlecker. ”Markedet” hadde talt og fungert, het det. På fredag kom den endelige beskjeden. Bostyret hadde to anbydere som ønsket å overta restene av Schlecker, men budene ble vurdert som for lave, og bobestyreren gikk for konkurs. Den ene anbyderen trakk også sitt tilbud fredag morgen, så det i realiteten bare sto ett tilbake.

Bitterheten enorm

Bitterheten er enorm blant de Schlecker-ansatte. Oppsigelsene kommer umiddelbart i løpet av juni, og mulighetene til å få seg ny jobb er dårlige.

– Vi hadde vel egentlig regnet med dette, sier Angelika Seiler, tillitsvalgt for de Schlecker-ansatte.

– Men på en eller annen måte hadde vi jo et håp om at det i løpet av natten skulle dukke opp en millionær med hjerte for oss damene, og som ville hjelpe oss, legger hun til.

Men noen millionær dukket ikke opp. Kritikken er nå beinhard fra både fagforbundet Ver.di og fra landsorganisasjonen DGB. Og kritikken retter seg spesielt mot partiet FDP og næringsminister Phillip Rösler.

Politikernes ansvar

– Nå kan ikke politikerne fri seg fra ansvaret fordi tallene viser hvor feilaktig FDP har vurdert denne saken, sier Frank Bsirske, lederen for Ver.di med over to millioner medlemmer.

Bsirske krever at Schlecker-konkursen nå blir tatt opp på høyeste hold, men alt tyder på at selv den mektige Ver.di-lederen kommer til kort.

Schlecker-konsernet er ikke et aksjeselskap, men en gammeldags, privateid familiebedrift. Nå krever både bostyret og kreditorene at familien Schleckers privatformue granskes. Grunnleggeren selv, Anton Schlecker, er offisielt uformuende og eier ingenting. Den enorme familievillaen er for lengst overført på hans kone. Anton selv skal angivelig bare sitte igjen med en sportsbil.

Familien god for 300 millioner

Likevel skriver avisen Handelsblatt at familien trolig er god for et sted mellom 35 og 40 millioner euro, et sted mellom 265 og 300 millioner norske kroner. Sprengstoffet i dette bildet er at størstedelen av disse pengene trolig er opptjent gjennom de to Schlecker-barna Lars og Meikes vikarbyråfirma Meniar. Firmaet ble brukt til å ansette oppsagte Schlecker-medarbeidere og leie dem tilbake på vesentlige dårligere betingelser.

Avisen skriver også at de to barna via logistikkfirmaet LDG skal ha tjent 58,5 millioner euro (445 millioner kroner) i perioden 2006 til 2010. LDGs eneste kunde var Schleckerkjeden.

Bobestyrer Arndt Geiwitz sier nå at de nøye vil gjennomgå alle overføringer fra Schlecker-systemet til familien. Dersom de finner noe å sette fingeren på, kan bostyret kreve midler tilbake fra de siste fem årene. Men det virker ikke som om noen har særlig håp om at det er noe å hente.

Usaklige oppsigelser

Et kilent punkt som vanskeliggjorde mulighetene for å finne en ny investor, var at over 4.000 av de 11.000 som ble oppsagt i mars, har klaget på oppsigelsen og mener den er usaklig. Dersom klagene hadde kommet til behandling og eventuelt ført fram, ville det være snakk om erstatninger i størrelsesorden 700-800 millioner kroner. Det gjorde det selvsagt ikke enklere å finne en investor enn si en ”millionær med hjerte for damer”.

Det eneste som blir igjen av Schlecker er de to datterselskapene ”IhrPlatz” og ”Schlecker-XL” med godt og vel 8.000 ansatte, men de selges og blir ikke videreført under Schlecker-navnet.

05.06.2012
16.12.2013 19:26