Frykter sparekniven i Amedia

Amedia vurderer å legge ned lønn- og regnskapssentrene sine i Vadsø og på Lillestrøm. De ansatte frykter for arbeidsplassene.
21.02.2013
16.12.2013 21:51

Etter at A-pressen kjøpte Edda-avisene i fjor er selskapet, som nå heter Amedia, ute etter å spare penger. Målet er å få til innsparinger tilsvarende 350 millioner kroner.

Konsernet går også lønn- og regnskapstjenestene sine nærmere etter i sømmene for å se om det er mulig å spare penger her.

I dag har Amedia såkalte tjenestesentre i Vadsø og på Lillestrøm som jobber med lønn og regnskap for de gamle A-presseavisene. Edda-konsernet hadde på et tidligere tidspunkt solgt sitt tjenestesenter i Tønsberg til det finske selskapet Itella, og lønn- og regnskapstjenester for de tidligere Edda-avisene foregår fortsatt her. En del av arbeidet utføres i Polen.

Tre alternativer

Men det er ikke sikkert at det er slik det skal være i framtida. Senest torsdag morgen satt de tillitsvalgte fra tjenesentrene i møte med Ole Christian Corneliussen, direktør i Amedia med ansvar for tjenestesentrene. Ifølge Corneliussen jobbes det med tre ulike scenarioer. Å fortsette som i dag, overta alt lønns- og regnskapsarbeid, eller å overlate alt til Itella. Det finske selskapet har levert et foreløpig tilbud på arbeidet. Det innebærer at mer av arbeidet skal foregå i Polen.

Med nebb og klør

Britt-Anne Iversen er tillitsvalgt for de ansatte ved tjenestesenteret i Vadsø. Hun og de åtte andre HK-medlemmene på senteret uroer seg for framtida.

– Det har vært tunge dager. Det er voksne folk som jobber her, den yngste er 42 år. Mister vi jobbene våre, kan det bli vanskelig å skaffe nye. Du kan ikke si til 50 år gamle folk at de må flytte fra byen for å finne arbeid, vi er etablerte her i Vadsø, sier Iversen.

Hun har imidlertid ikke gitt opp.

– Vi kjemper med nebb og klør for arbeidsplassene våre. Vi vet at vi leverer gode tjenester, med gode økonomiske resultater, sier Iversen.

Bente Kristiansen er tillitsvalgt på tjenestesenteret på Lillestrøm. Her jobber 24 ansatte.

– Vi er redd for arbeidsplassene våre, og frykter at alt arbeidet går til Itella. Vi ønsker det motsatte, at Amedia skal ta over lønn og regnskap fra Itella. De fleste av de som jobber der var ansatt i Edda tidligere, påpeker hun.

Analyserer og vurderer

Corneliussen forstår at de ansatte er urolige.

– Det er en situasjon som ikke er heldig å være i. Men vi legger opp til gode prosesser hvor de tillitsvalgte får komme med sine innspill, sier han til HK-Nytt.

Nå skal partene analysere hva slags synergier og økonomiske effekter de ulike alternative innebærer. Også andre forhold som lokal tilhørighet og fleksibilitet skal vurderes.

Det er usikkert når det vil bli tatt en avgjørelse i dette spørsmålet.

– Vi skal bruke tiden fram til påske med å gjøre noen overordnede analyser. Da vil vi vurdere om det er noen av disse alternativene vi vil gå videre med, sier Corneliussen.

Støtter de tillitsvalgte

HKs nestleder Bjørn Mietinen har hatt mange samtaler med de tillitsvalgte på tjenestesentrene. Han støtter medlemmenes ønske om å beholde arbeidsplassene i Vadsø og Lillestrøm. Mietinen mener imidlertid at den beste løsningen er at Amedia selv overtar alt lønn- og regnskapsarbeid.

– På den måten har selskapet kontroll og styring på dette arbeidet. Den dårligste løsningen er å sette ut alt arbeidet til andre, sier han.

Mietinen, som selv er fra Vadsø, synes det er snodig at Amedia vurderer å legge ned tjenestesenteret i byen bare fem år etter at det ble opprettet.

21.02.2013
16.12.2013 21:51