Frierferd i Ås

Stressa studenter på vei til og fra forelesing småløper forbi standen til LO på universitetet i Ås. Noen stopper opp. Rekrutteringsuka 2012 er i gang.
15.03.2012
16.12.2013 18:39

- Kan jeg melde meg ut av Tekna her og nå, spør student Karen Elise Røsandnes. Hun studerer industriell økonomi og har akkurat bestemt seg for å bli LO-medlem på grunn av forsikringsfordelene. Valget falt på FLT.

Ut å møte folk

Torbjørn Ness, ungdomssekretær i LO Oslo og Akershus, svarer på spørsmål fra studentene. Og han stiller spørsmål tilbake. Kjenner de til rettighetene de har i arbeidslivet?

- Mange studenter jobber deltid ved siden av studiene. De er ofte ikke organisert og jobber på plasser uten tariffavtaler. Derfor står vi her og forteller om fordelene med å være LO-medlem og om rettighetene de har som arbeidstaker, sier ungdomssekretæren.

Rekrutteringsuka til LO er et av fire tiltak som det sentrale ungdomsutvalget vedtok i 2011. LO har i dag 120.000 medlemmer under 30 år. Dette tallet skal opp. Ungdomsansvarlige i forbundene og LOs ungdomssekretærer i fylkene organiserer aktiviteter i hele landet.

Potensielle HK-medlemmer

- Jeg fant økonomibygget her borte, sier Annar Bakken i Handel og Kontor region øst.

Han tror det kan være mange potensielle HK-medlemmer blant studentene på Ås.

- Flere av dem jeg har snakket med her jobber deltid i klesbutikker eller på kiosker. Jeg mener det er viktig at vi står her. Flere av studentene jeg har snakket med i dag er opptatt av rettighetene sine, men kjenner ikke til dem, sier han.

Ness sier seg enig og mener at de rettighetene man har i arbeidslivet bør inn i undervisningen på videregående skole.

- Mange stiller uforberedt i møte med sin første jobb. På skolen lærer elevene veldig lite om organiseringen av arbeidslivet. Da er det fort gjort å bli utnyttet, slår han fast.

Enda et medlem

Mandana Yousefi, også ungdomssekretær, synes det er fint å få direkte respons fra studentene.

- Dette er første gangen vi er her på Ås. Noen studenter stopper opp og blir stående en stund for å prate. Andre kommer til oss med konkrete spørsmål om medlemsfordeler, forteller hun.

Undertegnede snakker med Mandana da Torbjørn Ness avbryter meg og spør om jeg er LO-medlem.

- Jeg skal melde meg inn i Arbeiderbevegelsens Presseforbund. Har ikke somla meg til det ennå, sier jeg.

- Det fikser jeg, sier Torbjørn.

Og på vei mot Oslo på toget er også undertegnede LO-medlem.

15.03.2012
16.12.2013 18:39