FotoKnudsen punger ut

Butikkjeden FotoKnudsen etterbetaler lønnstillegget fra mellomoppgjøret i fjor til HK-medlemmene. Det er klart etter forhandlinger mellom HK og bedriften.
09.09.2010
16.12.2013 14:02

I tariffoppgjøret i fjor ble LO og NHO enige om at lønnstillegget på én krone i timen kunne utgå etter avtale med de tillitsvalgte. Bakgrunnen var at mange bedrifter sleit økonomisk etter finanskrisa. FotoKnudsen ble enige med Fellesforbundets tillitsvalgte i bedriften om at lønnstillegget ikke skulle utbetales. En tilsvarende avtale ble ikke inngått med Handel og Kontors tillitsvalgte. Likevel fikk heller ikke denne gruppen ansatte lønnstillegg i fjor. En forutsetning for å kunne inngå en slik avtale var imidlertid at ansatte ikke kunne lønnes lavere enn minstelønnssatsene i tariffavtalene. Men det gjorde både HKs og Fellesforbundets medlemmer i FotoKnudsen.

Aldri i tvil

Det reagerte Handel og Kontor på. Etter krav fra HK får nå medlemmene i tariffbundne FotoKnudsen-butikker etterbetalt lønnstillegget. For en heltidsansatt dreier det seg om cirka 7.000 kroner.

– Vi var aldri i tvil om at medlemmene våre hadde krav på disse pengene, sier en fornøyd Rigmor Heggdal, regionsekretær i Handel og Kontor, som har forhandlet med FotoKnudsen.

Forbundet var villig til å gå til Arbeidsretten med saken om nødvendig.

Sittet på gjerdet

Fellesforbundets tillitsvalgte Britt Nygård, som ikke var klar over at det ikke var mulig å forhandle bort lønnstillegget om man havnet under minstelønnssatsene, er spent om også hennes medlemmer vil få etterbetalt lønnstillegget fra 2009.

– Vi har sittet litt på gjerdet og ventet på utfallet av HKs forhandlinger. Nå vil vi ta kontakt med økonomidirektøren. Jeg regner med at det ikke vil bli noe problem at vi også får etterbetalt lønn. Det er vanlig at det en av oss forhandler fram gjelder for alle, sier hun til HK-Nytt.

Vil ikke svare

Økonomidirektør Gjert Klausen bekrefter at han har inngått en avtale med HK.

– Ja, alt er i den skjønneste orden. Beregningene er gjort, og vil bli effektuert på lønna i september, sier han.

– Vil Fellesforbundets medlemmer også få etterbetalt lønnstillegget fra i fjor?

– Jeg tror vi skal avslutte denne samtalen nå. Vi anser oss som ferdige med denne saken, sier han.

– Men vil Fellesforbundets medlemmer også få etterbetalt?

– Takk for praten, avslutter økonomidirektøren.

09.09.2010
16.12.2013 14:02