Fornøyd med resultatet

HK og Vinmonopolet kom tirsdag kveld i mål med årets lønnsforhandlinger. Resultatet ble etter HKernes mening bra: Høyere lønn og tillegg, samt ekstra fridager for seniorene.
23.05.2012
16.12.2013 19:16

eva.ler.nilsen@lomedia.no

Alle de ansatte i Vinmonopolet får en økning i lønna på 4,3 prosent fra 1. juni. Butikksjefene kan i tillegg plusse på en tusenlapp i måneden, men da først fra årsskiftet.

At tidspunktene for ny lønn er skjøvet på fra 1. april, var noe av det HK måtte gå med på for å dra lønnsoppgjøret i havn.

Tilleggene økt

– Vi måtte godta noen andre tidspunkter for å få mest mulig uttelling for medlemmene. Vi er glade for et det generelle tillegget ble så høyt som det ble, og vi er glade for å løfte butikksjefene lønnsmessig, sier forhandlingsleder Karin Solum til HK-Nytt.

Også i dette lønnsoppgjøret fikk Handel og Kontor gjennomslag for kravet om økte tillegg for arbeid på ubekvemme tider. For to år siden fikk de økt tilleggene på hverdager, i år ble lørdagstilleggene økt med opptil seks kroner i timen. Disse tilleggene gjelder imidlertid fra 1. april.

Bedre enn fryktet

Både Solum og hovedtillitsvalgt Helge Storvik er fornøyde med det de oppnådde i denne andre forhandlingsrunden. Da partene satt sammen tidligere i mai, strandet forhandlingene.

– Nå jobbet vi skikkelig for å få til et resultat. Jeg er ikke så veldig glad for at noen av ordningene gjelder først fra nyttår, men det var det vi fikk til. Og når jeg tenker på det opprinnelige tilbudet fra arbeidsgiverne, så er jeg godt fornøyd, sier Storvik.

Fri for de eldste

Han trekker også fram at de nå har fått inn seniorfridager i avtalen sin. Konkret betyr det en ekstra fridag med lønn fra 62 år, ytterligere to dager fra 64 og enda to dager fra de ansatte fyller 65 år.

– Dette har vi jobbet med i flere år. Endelig er det på plass, sier Helge Storvik.

I protokollen fra forhandlingene står det også at de skal samarbeide med klubben for å redusere både bruken av mertid og av lave stillingsbrøker.

– Hvis butikkene følger opp dette, vil det bety mye for mange. Og vi skal hjelpe dem til å huske på å jobbe for dette, sier Storvik.

Resultatet skal nå til uravstemning blant alle de rundt 1.200 medlemmene som HK har i Vinmonopolet. Fristen er ennå ikke fastsatt.

23.05.2012
16.12.2013 19:16