Forhandler med Samfo

Handel og Kontor og samvirkeforetakenes arbeidsgiverorganisasjon startet i formiddag årets lønnsoppgjør.
14.04.2010
16.12.2013 13:02

For halvannet døgn siden avsluttet HK tariffoppgjøret med HSH. Tradisjonen tro står nå forhandlingene med Samfo for dør. Klokka ti i formiddag møttes partene i HKs lokaler for å forhandle om hva de ansatte og lederne i Coops butikker skal få i lønningsposen.

Krever det samme

– Vi krever det samme som vi gjorde i HSH-oppgjøret: Å sikre våre medlemmer økt kjøpekraft, videreføring av lønnsutviklingsgarantien, og at tilleggene for ubekvem arbeidstid ikke skal rokkes ved, sier forbundsleder Sture Arntzen, som leder HKs forhandlingsdelegasjon.

Natt til tirsdag ble HK og HSH enige om én krone i timen i generelt tillegg, femti øre i et lavlønns- og likelønnstillegg som gis til alle, i tillegg til å heve de laveste minstelønnssatsene med 4, 50 kroner i timen.

Deltidskrav

Handel og Kontor krever at fortrinnsretten for deltidsansatte skal styrkes. Arntzen håper å få plass den samme bestemmelsen som i landsoverenskomsten med HSH, som sier at "i tilfeller der arbeidstaker hevder at det ikke er samsvar mellom avtalt stillingsandel og faktisk omfang, skal virksomheten og tillitsvalgte drøfte den ansattes krav om økt stillingsandel opp mot virksomhetens behov for fast bemanning".

– Får vi til dette er vi et stykke på vei for å bedre de deltidsansattes muligheter for å få hel stilling, sier Arntzen til HK-Nytt.

Mertidstillegg, som HK ville bruke som en brekkstang for å få samsvar mellom medlemmenes arbeidskontrakter og arbeidstid, fikk forbundet imidlertid ikke gjennomslag for i HSH-oppgjøret, og Arntzen regner med at kravet vil få samme skjebne denne gang.

Opprørt

Sture Arntzen var imidlertid ikke blid før møtet med arbeidsgiverne.

– Jeg vet at Samfo også har mange krav med seg, langt utover det vi har forventet oss, og det gjør meg oppbrakt. Hvis ikke Samfo revurderer kravene sine, må vi må vurdere om vi skal si opp avtalen om at vi skal forhandle med Samfo parallelt eller etter HSH, sier han.

HK og Samfo skal forhandle fram til fredag. Det er ikke er vanlig å bringe Samfo- oppgjøret til meklingsmannen. Det kan det imidlertid bli en endring på i år.

– Jeg utelukker ikke mekling, jeg er faktisk fristet til å avslutte forhandlingene allerede i dag, sier en opprørt forbundsleder.

14.04.2010
16.12.2013 13:02