Flertall mot søndagsåpent

51 prosent av befolkningen sier nei til søndagsåpne butikker.
02.09.2013
16.12.2013 23:41

Drøyt halvparten av befolkningen er imot søndagsåpne butikker, mens 45 prosent er for. Det viser en meningsmåling utført av Norstat for avisen Vårt Land. Motstanden er størst blant de over 40 år, og kvinner er mer negative enn menn. I de største byene vil et flertall ha butikkene åpne sju dager i uka, mens i resten av landet er flertallet imot. Det skriver Vårt Land.

En annerledes dag

Høyre og Fremskrittspartiet har varslet at de ønsker å endre loven hvis de vinner valget, slik at alle butikker kan holde åpent sju dager i uka. Ifølge Norstat-målingen har disse to partiene støtte blant sine velgere, mens blant de

andre partienes velgere er flertallet imot søndagsåpne butikker.

– Det er positivt at et flertall ser verdien av å beholde søndagen som en annerledes dag. For noen år siden var situasjonen en annen, sier Handel og Kontors leder Trine Lise Sundnes.

Mange vil rammes

HK ønsker ikke at deres medlemmer skal jobbe på søndager. Men heller ikke arbeidsgiverne i varehandelen har meldt interesse for det.

– Høyre og Frp er åpenbart ikke opptatt av hva partene i arbeidslivet mener. Nå har de en sjanse til å ta innover seg at heller ikke et flertall av befolkningen ønsker søndagsåpne butikker, sier Sundnes.

Forbundslederen advarer mot å tro at det bare vil være ansatte i varehandelen som må jobbe hvis det generelle forbudet mot søndagsåpne butikker faller.

– Blir det en liberalisering av loven, vil det være langt flere enn våre medlemmer som må jobbe på søndager. Det vil få store ringvirkninger også for andre næringer, sier hun.

Behov for analyse

Trine Lise Sundnes mener imidlertid at det er grunn til å gå igjennom lovgivningen på nytt.

– Det er fornuftig å gjøre et arbeid på området, for å sørge for at også varehandelsansatte får et vern mot nattarbeid. Samtidig er det behov for å se på hvordan loven håndteres. Det er for eksempel store ulikheter i hvordan fylkesmennene praktiserer unntaket for typiske turiststeder. Slik kan vi ikke ha det, sier hun.

I dag regulerer helligdagslovgivningen butikkenes åpningstider. Det er et generelt forbud mot å holde butikkene åpne på søndager. Unntaket er dagligvarebutikker under hundre kvadratmeter (Brustad-bua), bensinstasjoner, hagesentre og såkalt «typiske turiststeder».

02.09.2013
16.12.2013 23:41