Fire nye år?

HK-leder Sture Arntzen vil fjerne aldersgrensa for topptillitsvalgte i fagbevegelsen. Om det blir vedtatt på Handel og Kontors landsmøte til høsten, kan det gå mot gjenvalg for 63-åringen.
04.01.2012
16.12.2013 18:00

I et intervju med Aftenposten i romjula argumenterte Sture Arntzen for å fjerne 60-årsgrensa for topptillitsvalgte i LO. Per i dag kan ikke personer som har fylt 60 år velges til ledende verv. Men regelen har gått ut på dato, mener Handel og Kontors leder.

– Utgangspunktet mitt er at LO-kongressen skal være suverene til å gjøre de valgene de vil. Jeg ønsker fremdeles å ta vare på muligheten de tillitsvalgte har til å gå av ved fylte 60 år. Det er tøft å ha en slik posisjon. Men folk bør ha muligheten til å stille til valg om de har helse til det, sier Arntzen til HK-Nytt.

Forandringer

Forbundslederen framholder også at samfunnet har forandret seg siden 1997, da LO-kongressen vedtok 60-årsgrensa.

– Det har skjedd mye i det politiske landskapet siden da. Vi oppfordrer folk om å fortsette lengst mulig i arbeid, og vi har nettopp fått en ny pensjonsreform som bygger opp under arbeidslinja, sier Arntzen.

Landmøte til høsten

Heller ikke topptillitsvalgte i Handel og Kontor kan velges etter fylte 60 år. Sture Arntzen fylte 63 år i november 2011. Forbundet avholder landsmøte i september i år. Etter dagens vedtekter er dermed Arntzen ikke valgbar for en ny periode som forbundsleder. Han har den samme holdningen til aldersgrenser også når det gjelder HKs vedtekter.

– Ja, prinsipielt mener jeg at landsmøtet må være suverent i sine valg, sier han, og peker på at både Industri Energi og Fagforbundet har opphevet sine aldersgrenser.

Arntzen erkjenner at det er vanskelig å ta en prinsipiell diskusjon om dette temaet, debatten blir fort personorientert.

Vedtektsendringer?

Handel og Kontors vedtekter kan imidlertid endres på landsmøtet til høsten, om det blir foreslått. HKs regioner har frist til 1. februar med å sende inn sine forslag til forbundskontoret. Det er også satt ned en egen komité som skal diskutere og eventuelt forslå endringer i vedtektene. Denne komiteen ledes av HKs 2. nestleder Bjørn Mietinen.

– Vi har diskutert dette i komiteen, og jeg vet også at temaet blir diskutert i regionene. Men siden vi ikke har fått forslagene ennå, er det for tidlig å konkludere, sier han til HK-Nytt.

Komiteen skal behandle alle forslag til vedtektsendringer og ta stilling til dem. Deretter er det HKs forbundsstyre som skal behandle forslagene på sitt møte i mars. Uansett innstilling fra den kanten, skal alle innsendte forslag behandles av landsmøtet.

Et tilsvarende forslag om å fjerne aldersgrensene ble behandlet på landsmøtet i 2008. Det fikk ikke flertall.

Mer å gi

Bjørn Mietinen deler imidlertid Sture Arntzens syn på aldersgrensene.

– Ja, jeg er helt enig i at en aldersbegrensing virker spesiell i disse tider med arbeidslinja og hvor du kan jobbe til du er 70 år gammel. 60 år er ingen alder i dag, sier han.

Mietinen ser ingen grunn til at ikke Arntzen vil bli gjenvalgt om vedtektene blir endret på landsmøtet.

– Han må jo ville det selv også, sier Mietinen.

Om Arntzen vil fortsette i fire nye år vil han ikke svare på i dag. Men når vi spør om 63-åringen har mer å gi, kommer svaret kontant.

– Ja, absolutt.

«Ingen er valgbar til forbundsstyrets arbeidsutvalg hvis vedkommende har fylt 60 år ved landsmøtets åpning. Dersom et medlem av forbundsstyrets arbeidsutvalg fratrer som følge av aldersbestemmelsen, skal vedkommende ha rett til stilling i forbundet fram til gjeldende pensjonsalder.»

04.01.2012
16.12.2013 18:00