Fikk tariffavtale, unngikk streik

HK-tillitsvalgt Jon Pettersen i Loe rørprodukter i Hokksund jubler. Tariffavtalen er på plass, og dermed er streiken som skulle begynne i dag tidlig, avlyst.
09.08.2010
16.12.2013 13:49

Det er en hverdagslig sak for Handel og Kontor å inngå tariffavtale med ulike bedrifter. Av og til setter imidlertid noen arbeidsgivere seg på bakbeina. Først etter tre møter hos meklingsmannen ville representanter fra Loe rørprodukter i Hokksund inngå tariffavtale med forbundet. De kontoransatte hos betongrørprodusenten i Hokksund organiserte seg allerede i fjor høst, og krevde tariffavtale fra mars.

Lang arbeidstid

HK hadde varslet streik ved bedriften fra i dag tidlig. Gårsdagens undertegning av tariffavtalen gjør at medlemmene likevel ikke legger ned arbeidet.

Ifølge klubbleder Jon Pettersen var det de ansattes arbeidstid som gjorde at arbeidsgiveren ikke ville undertegne en tariffavtale med HK. Fram til nå har de ansatte jobbet 42,5 timer i uka, og ikke fått overtidsbetaling. Tariffavtalen slår fast at arbeidstiden skal være 37,5 timer i uka. Arbeidsmiljøloven setter en begrensning på 40 timer i uka.

Forutsigbart

For å få på plass avtalen har de ansatte sagt i fra seg en bonusordning. Det var ingen stor kamel å svelge, ifølge Pettersen. Bonusordningen var ingen avtale mellom partene, og har gitt veldig varierende utbytte. De ansatte kjente heller ikke til kriteriene for å få bonus.

– Vi er veldig fornøyd. Nå får vi en forutsigbarhet vi ikke har hatt før, vi behøver ikke å synse og tro om hvordan ting skal være, nå står alt skrevet. Her er det lite rom for misforståelser, sier Pettersen fornøyd.

Alvor

Tone Ljoså, faglig sekretær i Handel og Kontor, bekrefter at det er uvanlig å måtte ha tre meklingsmøter for å få tariffavtale med en bedrift. Hun er glad for at Loe rørprodukter endelig undertegnet avtalen.

– Jeg tror arbeidsgiveren nå hadde skjønt at vi mente alvor med streiketrusselen, sier hun til HK-Nytt.

09.08.2010
16.12.2013 13:49