Fikk betalt

Røros flyservice må punge ut 175.000 kroner i overtidsbetaling etter at de ansatte måtte gå på en skiftplan de ikke hadde samtykket i.
19.01.2012
16.12.2013 18:08

Høsten 2009 la ledelsen i Røros flyservice OSL på Gardermoen fram en ny skiftplan uten at de tillitsvalgte hadde godkjent den. På tross av protester, ble skiftplanen satt ut i livet. Den la opp til en gjennomsnittsberegning av arbeidstida, og inneholdt skift på opptil ti timer om dagen og 50 timer i uka. Så lange skift og arbeidsuker kan bare innføres etter avtale med de tillitsvalgte, slår arbeidsmiljøloven fast.

Ti uker

HK-klubben tok kontakt med Arbeidstilsynet. Så ble det satt ned et utvalg som skulle utarbeide en ny skiftplan. Denne gangen ble den nye planen godkjent av de tillitsvalgte.

Men klubben krevde kompensasjon for de ti ukene de ansatte hadde gått på den ulovlige skiftplanen. De krevde overtidsbetaling for alt arbeid utover ni timer om dagen, 35,5 timer i uka. I utgangspunktet beløp kravet seg på 380.000 kroner, fordelt på 48 HK-medlemmer.

Lang tid

Det har ikke vært lett å få til dette. Først nå, to år etter, er pengene på medlemmenes konto. Etter å ha utelatt ansatte på ferie og i sykmelding, har 25 HK-medlemmer fått utbetalt 175.000 kroner pluss forsinkelsesrenter.

Jonas Soo Holm er en av de 15. Han har fått 20.000 kroner pluss feriepenger og renter i erstatning.

– Resultatet er selvfølgelig bra, det er jo en månedslønn ekstra, men det er synd at det har tatt så lang tid å få ordnet opp i dette, sier han.

Holm tror ikke Røros flyservice OSL setter opp vaktlister de ansatte ikke er enig i flere ganger.

Sykepleierdom

Handel og Kontor ble enige med bedriften uten å gå til rettssak. Men høsten 2010 falt det en dom i en annen sak som var svært relevant. Lagmannsretten slo fast at Oslo universitetssykehus måtte betale 23 sykepleiere for overtid etter at de gikk på en ulovlig skiftplan. Dommen fikk betydning for de ansatte i Røros flyservice OSL.

– Da denne dommen kom var det egentlig bare å bli enige med bedriften om regnestykkene, sier regionsekretær Kjell Finvåg i Handel og Kontor.

Han er svært fornøyd med at denne saken nå er løst.

– Vi har fått fullt gjennomslag for vårt syn. Denne saken viser også at Luftfartsoverenskomstens bestemmelse om de tillitsvalgtes forhandlingsrett ved fastsettelse av skiftplan står støtt, sier han til HK-Nytt.

19.01.2012
16.12.2013 18:08