Feiret deltidsvedtak

Stortinget vedtok i går at deltidsansatte har krav på å bli ansatt i den stillingen de har arbeidet i det siste året. Fagbevegelsen feiret.
05.06.2013
14.12.2013 12:36

torgny.hasaas@lomedia.no

De smilte fra øre til øre og gaflet i seg marsipankake som om de var gjester i et bryllup. Kontoret til Arbeiderpartiets nestleder Helga Pedersen var fylt til trengsel. Ved enden satt Pedersen selv og ved sin venstre side hadde hun saksordfører Anette Trettebergstuen og på hennes høyre side LO-leder Gerd Kristiansen. Etter hvert dukket også Fagforbundets leder, Jan Davidsen opp.

Årsaken til feiringen var altså at Stortinget hadde fattet vedtak om at deltidsansatte har krav på å bli ansatt i den stillingen de har arbeidet i det siste året.

– Dette har jeg jobbet for i 30 år, fortalte Gerd Kristiansen. Hun hadde selv i tida før hun ble ferdig utdannet, til stadighet vært på jakt etter vakter. Så hun kjente godt til hvordan det var å være ufrivillig deltidsansatt.

– Dette har jeg jobbet så lenge for. Jeg ble rørt da jeg så kaka, sa LO-lederen.

Trettebergstuen brukte anledningen til å takke LO.

– Uten det fagligpolitiske samarbeidet mellom LO og Arbeiderpartiet ville dette aldri ha blitt noe av, sa hun.

Trettebergstuen fant anledning til å påpeke at Høyre stemte i mot forslaget og at det var stor sansynlighet for at de kom til å gjøre om på loven hvis de «mot formodning» vant valget til høsten. FriFagbevegelse.no stilte spørsmål til Høyres arbeidspolitiske talsperson Torbjørn Røe-Isaksen om hva Høyre ville gjøre med deltidsforslaget ved en eventuell valgseier.

– Som du sikkert ser i saken så er Høyre, Frp og Krf enig med regjeringens prinsipp, nemlig at man skal få rett til den stillingsprosenten man faktisk har jobbet. Det prinsippet vil vi selvfølgelig ikke gjøre noe med siden vi er enige, svarer Røe Isaksen på e-post.

05.06.2013
14.12.2013 12:36