Ungdomstillitsvalgte fra Fagforbundet, Christina Beck Jørgensen og Ola Harald Svenning, var strålende fornøyd med å få LO-kongressens støtte på økt ungdomsinnflytelse i LO-sekretariatet.

Per Flakstad

Ungdommen vant

Med 162 mot 145 stemmer fikk ungdommen møte og talerett i LOs sekretariat.
07.05.2013
27.08.2015 20:00

per.flakstad@fagbladet.no

Flertallet i redaksjonskomiteen ønsket å oversende forslaget til videre behandling:

- Vi har et system som fungerer godt når det gjelder ungdommens innflytelse. Dette er selvsagt ikke skrevet i stein, men hvis vi skal gjøre endringer, så må vi gjøre dem etter et grundig forarbeid. Derfor går vi ikke innfor forslaget nå, men ønsker å overlate til sekretariatet å se på det, sa nyvalgt LO-leder Gerd Kristiansen på vegne av redaksjonskomiteen flertall.

- I går valgte vi verdens beste LO-ledelse. Nå må vi sørge for at den får verden beste rådgivere, svarte Asle Reime fra Industri Energi på vegne av mindretallet.

- Vi sier ofte at ungdommen er framtida, men ungdommen er også nåtida. Derfor skylder vi ungdommen å la dem bli hørt, sa han.

- Vi er mange, vi har bygget opp en velfungerende ungdomsorganisasjon, og derfor er det på høy tid at vi slipper til i sekretariatet, sa ungdomstillitvalgt i Fagforbundet, Ola Harald Svenning om forslaget som ble reist i går.

- Vi vil bli hørt, la han til.

Og ungdommene ble hørt av kongressen i en historisk avstemning. Fordi tilhengere og motstandere var så jevnt fordelt, ble den endelige avstemningen gjort på delegatenes iPader, og det var første gang i LOs historie.

07.05.2013
27.08.2015 20:00