ELLE MELLE: Norsk Flygerforbunds generalsekretær Sigurd Løkholm, nummer to fra venstre, vet ennå ikke om organisasjonen vil velge å slå seg sammen med Vegard Elnans Parat (t.v), eller LO, her representert ved Peggy Hessen Følsvik og HKs leder Trine Lise Sundnes. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.

Bjørn A. Grimstad

Pilotene er i tenkeboksen

Norsk Flygerforbund venter til høsten med å bestemme seg for hvilken hovedorganisasjon de vil gå inn i.
05.06.2014

Onsdag meldte Norsk kabinforening at de hadde bestemt seg for å gå inn i LO, etter å ha vurdert både LO og YS-forbundet Parat. Tiden utenfor en hovedorgansiasjon var definitivt forbi.

Også Norsk Flygerforbund har bestemt seg for å tilslutte seg en hovedorganisasjon, og vurderer LO og Parat som mulige alternativer. Det var ventet at gårsdagens styremøte skulle konkludere i denne saken og gi medlemmene en anbefaling, men slik gikk det ikke.

Stor avgjørelse

– Vi har ikke fattet en endelig beslutning. Styremedlemmene ville ha svar på flere spørsmål. Det er jo en stor avgjørelse som skal tas, sier generalsekretær Sigurd Løkholm til HK-Nytt.

Flygerforbundet tar nå sikte på å bestemme seg innen 1. oktober.

– Hvilken betydning har det for dere at Norsk kabinforening har valgt å gå inn i LO?

– Det har ikke en avgjørende betydning, men det er selvfølgelig interessant at flere fagforeninger i luftfarten går inn i LO. Vi har alltid hatt et meget godt forhold til Norsk kabinforening, sier Løkholm.

Norsk Flygerforbund har 1.700 medlemmer. De største foreningene er i Widerøe og SAS.

05.06.2014