MED KJÆRLIGHET SOM VÅPEN: HK-medlem Amir Mayani vil ha Daniel Karlstad med på HK-laget.

Nina Hanssen

Verveoffensiv på Flesland:

Kapret medlemmer med kjærlighet

Han dropper noe av det han har lært på vervekurs. Likevel er Amir Mayani en av dem som verver flest nye HK-medlemmer.
25.08.2017

nina.hanssen@lomedia.no

HK-tillitsvalgte Mayani, som til daglig jobber for Aviator og OSL, tok turen over fjellet og deltok da HK og andre LO-forbund arrangerte flyplassdager på Flesland denne uka.

LO-promo

Lett synlige i den nye ankomsthallen på Bergen lufthavn var de samlet; HK-representanter, LO-representanter og tillitsvalgte i luftfarten stod på stand for å synliggjøre fagbevegelsen. Målet var å møte gamle og potensielle nye LO-medlemmer blant de ansatte, men en bieffekt var at også at mange reisende kom bort til LO-standen for å prate.

– Det er jo en flott synliggjøring av hva fagbevegelsen jobber med, sier initiativtager og regionssekretær ved HKs Bergen-kontor, Rigmor Heggdal.

Hun er strålende fornøyd med at så mange fra LO-forbundene stilte opp sammen med HK på flyplassdagene.

FAGORGANISERING ER BRA: Rigmor Heggdal fra HK er glad for at flyplassdirektør Aslak Sverdrup er så positiv til at de ansatte organiserer seg.

Nina Hanssen

Positivt at LO verver

Heggdal er også fornøyd med at flyplassjefen kom innom. Lufthavndirektør Aslak Sverdrup synes det er positivt at LO-forbundene har stand og verver medlemmer.

– Jeg synes det er flott at mange av våre ansatte er fagorganisert. Noe av det viktigste i den nordiske modellen er toparts- og trepartssamarbeidet i arbeidslivet, sier Aslak Sverdrup, som har vært sjef på Flesland siden oktober 2013.

– Sett deg mål

Amir Mayani var på stand begge dagene på Flesland, og i løpet av fire timer vervet han sju nye medlemmer til HK på flyplassen. Mayani har aldri delt ut brosjyrer, men kjærlighet på pinne. Det får flyplassansatte på gli, hevder han. Mayani er nemlig imot å dele ut masse papir og brosjyrer som han mener bare blir kastet i søppelbøtta. HKeren tror på den gode, gammeldagse samtalen. Og det funker.

– De jeg traff jobber i Aviator, og jeg hadde litt flaks. Mange var delvis nye og var positive da jeg fortalte hva HK og LO er og står for, forteller han.

Hva er hemmeligheten?

– Jeg setter alltid et mål når jeg skal ut å verve, sier han.

Over all forventning

Amir Mayani satte seg også mål da han deltok i HKs nasjonale verveuke tidligere i år.

– Da var målet 15 nye medlemmer, og så klarte jeg å verve hele 32, forteller han.

Han har en enkel oppskrift:

– Jeg skal ikke selge et produkt og jeg snakker aldri om forsikringer, slik vi har lært på kurs. Forsikringer venter jeg med å fortelle om til etter at de har takket ja til medlemskap. Da blir det en ekstra bonus, forteller han.

Her er Amirs ververåd:

1. Vær først og fremst ærlig.

2. Ikke snakk negativt om andre forbund.

3. Bruk tiden til å snakke om verdiene og hva HK og LO-felleskapet står for.

4. Snakk om LOs størrelse og minn folk om at i denne sammenhengen betyr størrelsen makt.

5. Vise til konkrete eksempler om hva LO gjør for medlemmene.

25.08.2017

Her er Amirs ververåd:

1. Vær først og fremst ærlig.

2. Ikke snakk negativt om andre forbund.

3. Bruk tiden til å snakke om verdiene og hva HK og LO-felleskapet står for.

5. Vise til konkrete eksempler om hva LO gjør for medlemmene.