SKUFFET: HK-leder Trine Lise Sundnes er ikke glad for fire nye år med blå politikk.

Jan-Erik Østlie

HK er skuffet over valgresultatet

Høyresida får fire nye år. HK-leder Trine Lise Sundnes er ikke fornøyd.
12.09.2017

eva.ler.nilsen@lomedia.no

– Jeg vil først og fremt gratulere de som har gjort et godt valg. Vi må bare ta til etterretning at vi nå får fire nye år med blått styre, slik fungerer demokratiet, sier HK-leder Trine Lise Sundnes.

Hun synes det er gledelig at SV gjorde et så godt valg. Men:

– Det er vel ingen overraskelse at jeg er misfornøyd med den oppslutningen Arbeiderpartiet fikk. Mange er skuffet over det, sier Ap-medlemmet.

LES OGSÅ: Pilotstreik i SAS

Ikke gode nok

Sundnes mener det er for tidlig å ha et fasitsvar på hva som gikk galt for hennes eget parti, men mener det er åpenbart at Arbeiderpartiet ikke klarte å nå ut med sitt budskap til velgerne på en god nok måte.

– Vi må nå se nøye på hvordan vi skal gjøre det annerledes neste gang, sier hun.

Vil slåss for sine saker

HK-lederen har en rekke vedtak fra eget landsmøte som hun gjerne skulle kvittert ut i løpet av den kommende stortingsperioden. Sundnes ser at det kan bli utfordrende når det ikke ble et regjeringsskifte, og når fagbevegelsen fortsatt må manøvrere i et blått politisk landskap.

– Men vi skal slåss for sakene våre. Nå skal vi i HKs forbundsstyre sette oss ned og se på hvordan vi kan jobbe strategisk for å få gjennomslag for våre saker, sier Trine Lise Sundnes.

Slik gikk det med HK-medlemmene på valg

I forkant av valget intervjuet vi fem HK-medlemmer som var kandidater til stortingsplass. Bare to av dem ble valgt inn.

Inger Helene Vaaten sto på 8. plass på Arbeiderpartiets liste i Oslo, men må ta til takke med en varaplass etter valget. Ap gikk ned med 2 prosentpoeng i hovedstadsfylket, og fikk seks mandater, som før.

Ole André Myhrvold (bildet) toppet Senterpartiets liste i Østfold, og blir nå stortingsrepresentant. Senterpartiet er årets valgvinnere, og partiet hadde en framgang på 4,6 prosentpoeng i fylket. Myhrvold blir partiets eneste representant fra Østfold. Senterpartiet hadde ingen representanter på Østfoldbenken i forrige stortingsperiode.

Ragne Borge Lysaker

Silje Josten Kjosbakken kom ikke inn på Stortinget for Rødt. Hun var partiets førstekandidat i Akershus. Rødt hadde en framgang på 1,2 prosentpoeng i fylket, men Kjosbakken manglet drøye 7.000 stemmer for å bli valgt inn.

Nicholas Wilkinson (bildet) fra SV er inne på tinget. SV gjorde et godt valg, også i Akershus, hvor Wilkinson var listetopp. Partiet gikk fram med 1,7 prosentpoeng i Akershus, og beholder sitt ene mandat fra fylket.

Morten Brun

Kristian Torve var ungdomsrepresentant for Arbeiderpartiet i Sør-Trøndelag, og sto på 5. plass på stortingslista. Det gikk akkurat ikke, partiet fikk fire mandager fra fylket og Torve manglet nesten 30.000 stemmer på å kunne innta Stortinget.

12.09.2017