300 MEDLEMMER: HK og Postkom/Fagforbundet har lenge vært uenige om hvor de 300 medlemmene i DNB og Nets skulle høre til. Nå er beslutningen tatt.

Ole Palmstrøm

Fagforbundet får beholde medlemmene i DNB

LOs organisasjonskomité har vedtatt at de tidligere medlemmene i Postkom Finans hører til hos Fagforbundet og ikke Handel og Kontor.
20.02.2020
20.02.2020 12:56

anders@lomedia.no

Da Postkom skulle slå seg sammen med Fagforbundet, fikk medlemmene i det som en gang var Postbanken gjennomføre sin egen uravstemning: Skulle de bli med til Fagforbundet, eller skulle de gå til Handel og Kontor, som organiserer i større deler av finansbransjen? De valgte Fagforbundet. Det fant imidlertid ikke HK seg i. HK mente at de var de eneste LO-forbundet som hadde rett til å organisere medlemmer i finansbransjen.

Lisa fikk drømmene knust i Hennes & Mauritz

Fortsetter i Fagforbundet

I dag har LOs organisasjonskomité behandlet saken. Komiteen har vedtatt at de 300 medlemmene som jobber i DNB og Nets skal få fortsette som medlemmer i Fagforbundet. Det opplyser Roger Haga Heimli, nestleder i LO og leder i organisasjonskomiteen. Vedtaket var i tråd med innstillingen fra administrasjonen i LO. Heimli vil verken referere diskusjonen eller oppgi stemmetallene i saken.

– Det indre liv i komiteen snakker vi ikke om, sier han.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Anker ikke

HK-leder Trine Lise Sundnes er medlem i komiteen, og argumenterte for sitt synspunkt i dagens møte. Det gikk altså ikke veien.

– Vi nådde ikke fram når det gjelder DNB og Nets, men jeg er glad for at organisasjonskomiteen har stadfestet at HK har organisasjons- og avtaleretten i bank- og finansbransjen, sier hun.

HK kommer ikke til å anke vedtaket til LO-sekretariatet, slik de har anledning til, opplyser Sundnes om.

– Slike omkamper har det aldri kommet noe godt ut av, det har vi sett eksempler på tidligere, sier hun.

Sundnes forteller at HK nå vil konsentrere seg om å verve i finanssektoren. Forbundet har nylig igangsatt et treårig prosjekt, som en del av «LO for alle», som retter seg mot arbeidstakere med høyere utdanning.

– Vi går på med krum hals, og tar opp kampen med Finansforbundet, sier hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Fornøyd med utfallet

Leder Gerd Øiahals i Fagforbundet Post og finans er glad LOs innstilling gikk igjennom i komiteen, og at medlemmene dermed forblir der de er.

– Det er jeg selvsagt godt fornøyd med, og jeg er sikker på at medlemmene i DNB også er det. Det skulle egentlig bare mangle, siden dette er våre medlemmer som vil være i Fagforbundet, sier hun.

Øiahals mener valget disse medlemmene hadde i fjor om å gå til HK eller Fagforbundet var så demokratisk som mulig, og at det ville vært «merkelig» å tvangsflytte dem til HK.

– Jeg synes dette var en unødvendig runde, ettersom den eneste endringen som har skjedd er at vi har gått inn i Fagforbundet, sier hun.

20.02.2020
20.02.2020 12:56