ENGASJERT: Charlott Pedersen er frikjøpt for å delta på HKs nasjonale verveuke.

Charlott bidrar til at HK vokser

– Målet mitt er å verve så mange nye HK-medlemmer som mulig, sier Charlott Pedersen.
12.02.2016

Denne uka har Handel og Kontor gjennomført sin nasjonale verveuke. Ansatte og tillitsvalgte i alle forbundets regioner har vært ute på veiene for å møte medlemmer og potensielle HK-medlemmer.

Charlott Pedersen, som til daglig jobber på Lampemagasinet på Alnabru, er med to av de fem dagene HK er på ververunde i Oslo-området. Hun har fått med seg HKs mål om å bli 70.000 medlemmer før landsmøtet i oktober.

– Det er fint med et ambisiøst mål. Men, det viktigste for meg er at jeg vil gjøre vervejobben fordi jeg tror på et organisert arbeidsliv, sier hun.

Se video fra verveuka på HK-Nytts Facebookside

Besøker bedrifter med tariffavtale

HK-Nytt treffer Charlott Pedersen på Mortensrud senter, et lite stykke utenfor Oslo sentrum. Hun har med seg HK-medlemmene Kay Ouaar fra Plantasjen og Birgitte Bjørnøy fra Ark ut på dagens ververunde. Før de rykker inn på senteret, har de skaffet seg oversikt over hvilke bedrifter som allerede har tariffavtale. Det er spesielt på disse arbeidsplassene HK ønsker å bli enda større.

– Vi ser ofte et stort gjennomtrekk av ansatte i varehandelen. Det gjelder å få organisert så mange som mulig på arbeidsplassene med tariffavtale. Da blir forbundet styrket til vårens tariffoppgjør, sier Pedersen.

PEPTALK: Birgitte Bjørnøy, Charlott Pedersen og Kay Ouaar legger planer for hvilke butikker på Mortensrud senter de skal besøke.

Bruker ulike argumenter

Hun bruker ulike argumenter for hvorfor de hun møter bør bli HK-medlemmer. Noen ganger snakker Charlott om fordeler som følger med et medlemskap, som forsikring, andre ganger snakker hun om lønns- og arbeidsvilkår.

– Mange unge tror de har tariffavtale på arbeidsplassen fordi de har tarifflønn. Da forklarer jeg dem forskjellen på å være ansatt i en bedrift med og uten tariffavtale, sier hun.

Mangler tillitsvalgt

Inne på kjøpesenteret, hos baker Nordby, er de fleste ansatte HK-medlemmer. Bakeriet har tariffavtale, men ingen tillitsvalgt. Charlott Pedersen forteller damene bak disken hvor viktig det er å ha en tillitsvalgt på arbeidsplassen, og hva det innebærer å være det. Hun får fort god kontakt med HK-medlemmene.

– Det er en fordel at jeg selv jobber i varehandelen. Jeg tror det skaper tillit hos dem jeg møter, sier hun.

Medlemspleie

Charlott Pedersen mener at medlemspleie også er en viktig oppgave i verveuka.

– Det er viktig å ta vare på dem som allerede er HK-medlemmer. Og de som ikke melder seg inn nå ønsker kanskje å bli HK-medlem neste gang vi oppsøker arbeidsplassen, sier hun.

martin.slordal@lomedia.no

12.02.2016