Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
Åge Forbord, stasjonsarbeider og leder for Innherred Handel og Kontor, forteller at omsetningen synker når stadig flere kunder lader strøm i stedet for å fylle bensin.
Privat/Dagsavisen
Døden for bensinstasjoner: Åge har mistet 3500 kolleger på ti år
SV-politiker Marian Hussein.
Hanna Skotheim
Venstresida presser regjeringa: – På høy tid å styrke pensjonene
Fra venstre: Anne Berit Aker Hansen, Christopher Beckham og Geir Ove Kulseth.
Brian Cliff Olguin
Krever høyere pensjon for lavtlønte
Mye sto på spill for Narvesen-ansatte Kersti Landsvik.
Eivind Senneset
Kersti (59) holdt på å miste millionpensjonen – igjen
Katharina Dale Håkonsen
Slik gjorde de om den nedleggingstrua matbutikken til bygdas samlingssted
Handlekurven din ble trolig litt billigere den siste måneden.
Martin Guttormsen Slørdal