Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
Det er ikke lett å navigere i bonusprisene til dagligvarebransjen.
Ylva Holm Torsteinson
Regjeringen vurderer kraftigere lut mot dagligvaremakta: – Vil være inngripende
Lærer knep: – Jeg håper deltakerne føler seg litt tryggere etter denne kvelden, sier hovedinstruktør Reidun Haaland.
André Kjernsli
Her lærer damene å gi overgriperen juling
6000 arbeidsgivere har siden 2021 unnlatt å betale for ansattes pensjon.
Norges bank
Har sjefen betalt inn pensjonen din? Mange bryter loven
Pensjonister kan forvente seg en månedlig økning og etterbetaling for mai.
Gorm Kallestad / NTB
Så mye øker pensjonen din i 2025
Colourbox
13 spørsmål og svar om ferien din
LO-leder Kine Asper Vistnes og kommunalminister Kjersti Stenseng er opptatt av å få fart på boligbyggingen.
Leif Martin Kirknes