Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
Eirik Dahl Viggen
Tjenestepensjon skaper ulikhet
– Det er ikke greit. Det skaper forskjeller mellom folk i ulike bransjer, sier Emilija Velican.
Herman Bjørnson Hagen
Emilija (28) blir en pensjonstaper: – Det er ikke greit
– Det er vanskelig å stå alene mot arbeidsgiverne, spesielt hvis du er ung og ny, sier Markus Olsen.
Herman Bjørnson Hagen
Synsam-ansatte har fått øynene opp for ordna forhold
Natalija Kandic og Vilde Gjesdal snakket med unge på jobb om blant annet kameraoveråking og arbeidskontrakter.
Brian Cliff Olguin
Natalija og Vilde sjekket Alna-senteret for snusk
FELLESSKAP: Runa Bjørk Erga stiftet nye bekjentskap gjennom lek, moro og diskusjoner.
Brian Cliff Olguin
Ikke bare lek og moro – boligpresset preget sommerkonferansen
Brian Cliff Olguin