Ekspertene svarer:
Hjelp, jeg har blitt svindlet
colourbox.com
Saken oppsummert
Nettsvindel
SPØRSMÅL: Hva om jeg har gitt fra meg informasjon, og penger allerede er blitt trukket fra min konto?
SVAR: Ta kontakt med banken umiddelbart for sperring av konto. Gi samtidig banken beskjed om at du ikke gjennomførte transaksjonen(e). Banken skal da straks, og senest innen utgangen av påfølgende virkedag, tilbakeføre beløpet til deg, slik at du ikke står uten penger på konto. Jeg anbefaler at du også kontakter banken skriftlig, for eksempel på e-post eller i nettbanken.
Gi deretter banken den informasjonen den behøver for å kunne behandle saken – nærmere bestemt en oversikt over hvilke(n) transaksjon(er) det gjelder og hvordan svindelen skjedde. Holder banken deg ansvarlig, og du er uenig i bankens avgjørelse, kan du ta kontakt med din advokat i Help gjennom LOfavør Advokatforsikring.
På generelt grunnlag anbefaler jeg også at du politianmelder svindel. Sakene blir ofte henlagt, men det er viktig at slik kriminalitet blir registrert, for å belyse hvilket samfunnsproblem svindel er.
Petter Dines Olsen
Advokatfullmektig og fagansvarlig for ID-tyverisaker i Help Forsikring
Flere saker
Åsa Paaske mener dagens barnehagesystem er urettferdig.
Rebekka Johannessen Litland
Åsa fikk barn på feil tidspunkt: – Et puslespill som skal gå opp hver uke
Sport Outlet på Hamar ble den første i kjeden med tariffavtale, takket være Chris.
Brian Cliff Olguin
Chris i Sport Outlet gikk opp 57 kroner i timen
ZERO, NADA, NIKS: – Vi fikk ingenting i årets lokale forhandlinger, sier konserntillitsvalgt Elisabeth Andreassen i Coop Øst.
Coop-tillitsvalgt: – De lokale lønnsforhandlingene er bare tull
Tømrer Stian Flobergseter har tro på Ap-regjeringen.
Martin Guttormsen Slørdal
Dette forventer arbeidsfolk av Støre-regjeringen nå
Konserntillitsvalgt Gard Nordberg i Kiwi.
Brian Cliff Olguin
Erfarne butikkansatte går opp i lønn
Snart øker pensjonsalderen. Det betyr at de fleste jobbe må jobbe lengre enn før.
Jonas Sandboe